koleksi masakan nasi 2 blog masakan

Upload: cwnorani

Post on 23-Feb-2018

444 views

Category:

Documents


5 download

TRANSCRIPT

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    1/115

    Nasi Beriani PakistanSources: Azie Kitchen &KakAyu@curlybabesatisfactionDicuba oleh : MaDiHaA aka Ratna

    Bahan bahan:5 cawan beras basmathi (rendam & tos)1 kg ayam, daging atau kambing (dg

    tulang, lagi sedap)-(MaDiHaA gunakan1 ekor ayam)

    4 kuntum bunga lawang2 inci kayu manis8 buah pelaga-(MaDiHaA gunakan 6)10 bunga cengkih-(MaDiHaA gunakan 8biji)1 sb serbuk ketumbar1 sb serbuk jintan manis1 sb serbuk jintan putih1 sk serbuk kunyit3 bawang besar potong dadu5-6 buah tomato masak saiz besar potong dadu (lagi banyak lagi sedap)2 labu bawang putih tumbuk3 inci halia tumbuk1 cawan yoghurt2 bay leaveMinyak olive

    4 biji telur rebus, kupas &kelar-(MaDiHaA masukkan akhirbersama ayam)

    4 biji kentang kecil kupas & rebus-(MaDiHaA masukkan akhir) cawan susu (optional)- Saffron &pewarna kuning-(MaDiHaA gunakanpewarna oren sahaja)

    HiasanBawang gorengDaun ketumbar hiris

    4 biji cili hidup hijau - potong

    1 inci Daun mintBadam & kismis, jika suka (takde stok

    jadi tak letak)

    Penyediaan Ayam:Perap ayam dengan garam, separuhdari bawang putih dan halia yangdikisar serta serbuk kunyit, serbukketumbar, serbuk jintan putih dan

    jintan manis selama 1 jam.Panaskan minyak, tumis rempahmenumis, baki bawang putih dan haliakisar serta bawang besar sehingganaik bau. Saya masukkan juga daunpandan sebab suka wangian nya.Masukkan ayam yang diperap dankacau sehingga rata. Masukkan airsedikit sahaja jika menggunakan ayam

    tapi jika daging, air agak agaktenggelam daging supaya dagingempuk.

    Satukan yoghurt dan buah tomato dantuangkan ke dalam kuali, masak lagisambil dikacau rata hingga naikminyak. Jangan sampai terlalu kering.Biar berkuah sedikit. Akhir sekalimasukkan bay leave, garam dan gula.Sesuaikan rasa.

    Tutup kuali dengan penutup danmasak menggunakan api perlahansebelum ditutup api.

    Penyediaan Nasi:

    Basuh beras, rendam selama 20 minitdan ditos. Di dalam periuk berasingan,masukkan air, sedikit minyak, buahpelaga, cengkih, bay leave dan sedikitgaram. Masak sehingga air mendidih.Masukkan beras dan masak sehingganasi hampir masak tetapi tidak 100%masak.

    Tutup api dan tos lebihan air nasi didalam bekas penapis sehinggakering.-(Ayu masak nasi macam biasa

    aje, lepas tu baru titiskan pewarna,dan sendukkan kuah ayam sahaja gaulperlahan2.) (MaDiHaA ikut sama macamkak Ayu buat.. masak nasi macambiasa dlm rice cooker.. bila nasi masak

    titiskan pewarna & biarkan sekejap..Bila nak hidang, keluarkan nasi masukdalam bekas yg lebih besar sikit,masukkan separuh dari lauk ayam tadi& gaul perlahan2, kemudian barulahdihidangkan)

    Penyediaan Beriani:Di dalam periuk lain, letak lapisanpertama iaitu nasi. Sudukan sususecara random ke atas nasi. Titiskanpewarna kuning atau ayakkansaffron dengan menggunakan penapis

    teh ke atas nasi. Letakkan telur yangtelah dikelar dan kentang rebus.Taburkan tomato potong dadu, bawanggoreng, cili hijau potong 1 inci, daunketumbar dan daun mint yang dihiris.Letak pula lapisan kedua, iaitu ayambersama sedikit kuahnya sehinggamenutupi lapisan nasi. Lapisan ketiga,letak nasi sehingga menutupi lapisandaging tadi. Sudukan susu dan titispewarna kuning.Lapisan atas sekali ialah lapisan ayam.

    Tabur dengan bawang goreng, tomato,cili hijau dan daun ketumbar.

    Masukkan periuk ke dalam rice cookerdan biarkan masak seketika. Boleh

    juga ditutup dengan aluminium foil dandimasak menggunakan microvave ataudapur gas.Keluarkan periuk dari rice cooker dansendukkan nasi dan ayam ke dalammangkuk lain dan digaul rata denganperlahan lahan supaya nasi tidakpatah. Bolehlah dihidangkan dengansalad dan yoghurt. Taburkan daun

    ketumbar.

    SaladLettuce

    TomatoBawang besar

    Timun buang bijiGreen bell pepperGaram & gulaMinyak olive

    Perahan lemonDaun ketumbar

    Potong dadu dan satukan kesemuanya.Sesuaikan rasa yang disukai.

    Sos Yoghurt (MaDiHaA tak buat ni...)YoghurtBawang besar potong bulat Daunketumbar - hiris halus Garam Satukan

    kesemuanya dan gaul sehingga sebati.

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    2/115

    Nasi Komok aka Khao Mok Gai aka NasiBeriani SiamSumber asal: Azian via Kongsi ResepiSumber: Kak Ayu & MaDiHaA aka

    Ratna

    Rempah Komok2 sk serbuk kari ayam/daging1 sk serbuk kunyit1 sk serbuk ketumbar1/2 sk serbuk jintan putih1/2 sk serbuk jintan manis1/2 sk serbuk kayu manis1 sk garam1sk gula

    Bahan2 Nasi5 cawan beras basmathi

    4 sudu minyak sapi

    4-5 ulas bawang merah*1 Inci halia*

    4 Ulas bawang putih*3 batang akar ketumbar2-3 Sudu rempah komok200 ml susu cair1 ekor ayam - belah 4 (MaDiHaA sukabuang semua kulitnya)8 cawan airgaram secukup rasa

    Rempah penumis.- 1 batang kulit kayumanis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4biji bunga cengkih)(*Hiris benda bertanda*)

    Cara21. Cuci ayam.2. Cuci beras basmathi dan rendamsebentar.3.Hiris nipis bahan bertanda *

    4.Tumis rempah penumis dan bahan

    yang dihiris dengan minyak sapi hingganaik bau.5. Masukkan rempah komok dan kacauselalu supaya tidak hangus. Setelahnampak garing masukkan air dan akarketumbar.6.Masukkan ayam dan rebus ayamhingga hampir masak.7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkanayam dengan garam dan kunyit (Ayu

    tambah sedikit cili kisar, halia kisar,MaDiHaA lumur dgn lebihan rempah

    komok, garam, serbuk kunyit & 2 sudubesar cili kisar). Perap sebentar biar ia

    mesra. Goreng ayam yang di perapsamada garing atau tidak ikutcitarasa sendiri.8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuksos cili.9. Masukkan kuah kedalam periuk nasidan masukkan susu. biar iamenggelegak sambil di kacau.Masukkan garam secukup rasa.10. Masukkan pula beras yg telah di

    toskan.Tutup dan biarkan ia masak.

    Bahan Sos Cili1 Cawan air kuah nasi komok* -(sedikithalia dari kuah pun Ayu masukkan)6 biji cili merah*segenggam cili padi*-(Ayu tambah,MaDiHaA tambah juga)MaDiHaA tambah 1 biji tomato

    4 ulas bawang merah-(Ayu tambah)2 Ulas bawang putih*

    4 tangkai daun ketumbar*gula, garam, cuka - secukup rasa

    Cara2:1. Kisar semua bahan bertanda *.2. Masak hingga agak pekat.3. Perasakan ia dengan garam, guladan cuka secukup rasa.

    4. Hidang bersama nasi komok bersertadengan acar timun atau salad, timun &

    tomato.Selamat mencuba!

    NASI TOMATOMAT GEBU

    BAHAN-BAHANNYA :-)4 cawan besar basmathi, cuci dan

    rendam 30 minit (cm guna BasmathiMoghul)5 cawan air rebusan ayam (MaDiHaAguna air biasa je)3/4 cawan susu sejat1 biji bawang besar*

    1 inci halia*3 ulas bawang putih*2 biji tomato merah*(*dikisar halus)1/2 camca besar tomato puree2 camca besar tomato sos1 helai daun pandan, disimpul2 camca besar penuh minyak sapiGaram secukup rasa

    BAHAN-BAHAN TUMIS :-)1 batang kayu manis1 kuntum bunga lawang5 kuntum bunga cengkih3 biji buah pelaga

    BAHAN HIASAN :-)Hirisan daun supHirisan daun bawangKismis secukupnyaBawang goreng secukupnya

    CARA MEMBUATNYA :-)1. Panaskan minyak sapi dalam kuali,masukkan bahan tumis dan daunpandan, tumis hingga harum, tambahbahan kisar halus dan masak hingga

    terbit minyak. Tambah sos tomato dantomato puree, kacau rata dan masaksekejap. Masukkan beras, gaul ratadan goreng selama 1 minit sambil terusdikacau. Matikan api.2. Masukkan beras ke dalam rice cooker,

    tuang air rebusan ayam dan sususejat. Tambah garam secukup rasa danmasak seperti biasa hingga nasi kering.

    Taburkan kismis dan sedikit bawanggoreng atas nasi. Biar hingga nasibetul2 masak.3. Matikan suis periuk nasi (tujuanuntuk mengelakkan nasi terlaluberkerak), gemburkan nasi dengan chopstick. Taburkan hirisan daun sup,daun bawang dan bawang gorengsebelum dihidangkan bersama acar danrendang ayam.

    Selamat mencuba!

    RENDANG AYAM1 ekor ayam sederhana - potong kecil &cuci bersih15 - 20 btg cili kering ]

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    3/115

    15 biji cili padi ]1 labu bwg besar ]5 ulas bwg merah ]3 ulas bwg putih ] dikisar halus2 inci halia ]1 inci kunyit hidup ]1 inci lengkuas ]

    4 btg serai ]2 btg serai - dititik1 helai daun kunyit - hiris halus1/2 biji kelapa buat kerisik - tumbuk

    lumat1 1/2 biji kelapa ambil santansedikit asam jawa - ramas dgn sikit airminyak utk menumisgaram, gula & perasa secukupnya

    Cara2 Memasak-Panaskan minyak dan tumiskanbahan2 kisar & serai yg dititiksehingga wangi.

    -Masukkan ayam dan kacau rata.

    -Masukkan semua bahan2 yg tinggalkecuali daun kunyit & kerisik.

    -Biarkan mendidih sambil dikacausupaya tak hangus.

    -Bila hampir2 kering.. masukkan kerisik& daun kunyit.

    -Biar kering sikit dan rasakangaramnya.. bila dah cukup rasabolehlah dihidang.

    Nasi Ayam BasmathiResepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

    Ayam Goreng1 ekor ayam dipotong 4 ~ dibersihkan& rebus 3/4 masak dengan air

    secukupnya (agak2 tenggelam ayamatau lebih sikit ~ ayam tu MaDiHaAsuka buang semua kulitnya.. hehe.. nkkurangkan lemak..)

    Bahan2 kisar1 biji bawang besar*

    4 ulas bawang merah*5 ulas bawang putih* Kisar halusbahan2 bertanda *2 inci halia*3 sudu besar kicap manis

    2 sudu besar madu1 sudu besar gula2 sudu besar sos tiram

    CaraPerap ayam yang direbus dengan 2/3bahagian bahan kisar, kicap, madu,gula & sos tiram anggaran 30 minit - 1

    jam. (1/3 bahan kisar simpan untukkegunaan nasi & sup) Kemudiandigoreng tetapi jangan terlalu garingnanti isinya keras & tak juicy.. .

    Air /kicap perapan jangan dibuang..

    simpan utk buat kicapnya

    Nasi4 pot beras basmathi4 1/2 pot air rebusan ayam (gunakanpot yang sama utk sukatan beras)daun pandan1 1/4 sudu garam atau secukup rasa2 sudu besar planta/ 3 sudu besar myk

    masakcengkihbunga pelekat/lawangkayu manisbuah pelagabaki bahan kisar di atas tadi

    Cara1. Basuh beras basmathi dan rendamanggaran 20 minit hingga 30 minit.Kemudian toskan. Masukkan kedalam rice cooker.

    2. Panaskan sikit planta dalam kualidan tumis rempah tumis & setengahdari bahan2 blend tadi. Bila berbauharum masukkan sedikit air rebusanayam yang siap disukat & kacausebati. Tuangkan ke dalam beras yg

    telah dimasukkan ke dalam rice cooker.Tuang semua baki air rebusan ayam.Masukkan garam & kacau rata &

    tutup periuk rice cooker, petik suiznyadan tunggu sehingga nasi masak.3. Bila nasi masak.. tunggu kira2 10

    minit kemudian kareh nasi biar sekata.

    SupAir rebusan ayam secukupnya1 sudu besar serbuk rempah sup(MaDiHa guna Adabi) ~ bancuh sikitdengan airBawang putih ~ketuk

    Halia ~ diketukbunga pelekat/lawangcengkihkulit kayu manis

    garam & aji

    daun sup & daun bawang utk hiasanbaki bahan kisar di atas tadi

    CaraAir rebusan ayam tadi dicampurkandengan serbuk rempah sup & didihkan.Dalam kuali tumis bawang putih ketuk,halia, baki bahan kisar & rempah2

    tumis kemudian tuang dlm kuah sup.

    Tambah garam & aji. Tabur dengandaun bwg & daun sup ketikamenghidang.

    Sambal cili5 biji cili merah*10 biji cili api*

    2 biji tomato*2 ulas bawang putih *2 cm halia*air secukupnya*1 senduk sos cili

    2 sudu besar cuka makan2 sudu besar gulaGaram & aji secukup rasa

    CaraKisar semua bahan2 bertanda* diataskemudian dimasak bersama dengansemua bahan2 yang lain sehinggapekat & sesedap rasa.

    Sambal kicapGuna air perapan ayam yang ditapis,

    kicap manis & kicap cair. Tapiskan airperapan ayam tadi dan campurkandengan kicap manis serta kicap cair.Masak sebentar hingga mendidih. Sediadigunakan.

    Sayuran yg digunakanTimunSalad

    Tomato

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    4/115

    Nasi Ayam Zai

    Letak lagi resepi nasi ayam resepibonda MaDiHaA ni yer... resepi yangma pernah guna masa dia berniaga

    dulu... resepi turun temurun dari ibuke anak... tak lama lagi boleh cucu plakikut resepi ni.. hehe...

    Resepi dari ibuku Zainab bt. MudaSumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

    Ayam Goreng1 ekor ayam dipotong 4 ~ dibersihkan& rebus 3/4 masak dengan airsecukupnya (agak2 tenggelam ayamatau lebih sikit ~ ayam tu MaDiHaA

    suka buang semua kulitnya.. hehe.. nkkurangkan lemak..)

    Bawang merah*Bawang putih* Kisar halus bahan2bertanda *

    Halia*KicapMadu/gulaAji

    Cara

    Perap ayam yang direbus dengansemua bahan2 anggaran 1 jam.Kemudian digoreng tetapi jangan terlalugaring nanti isinya keras & tak juicy.. .Air /kicap perapan jangan dibuang..simpan utk buat kicapnya

    Nasi4 pot beras

    6 pot air rebusan ayam (bergantungjenis beras) ~ gunakan pot yang samautk sukatan beraspewarna kuningdaun pandangaram & aji (atau boleh gantikan ajidengan 1 sudu besar pati ayam.. &kurangkan garamnya)bwg putih*bwg merah* Bahan2 bertanda * dikisarhalushalia*

    plantacengkihbunga pelekat/lawangkayu manis

    Cara1. Basuh beras dan tos sebentar. Jerangdalam rice cooker bersama air rebusanayam, garam, aji, daun pandan &sedikit pewarna kuning.2. Panaskan sikit planta dalam kualidan tumis rempah tumis & bahan2 blend

    tadi. Bila garing masukkan ke dalamberas yg telah dijerang tadi. Kacaurata & tutup periuk rice cooker dan

    tunggu sehingga nasi masak.

    SupAir rebusan ayam secukupnya1 sudu besar serbuk rempah sup

    (MaDiHa guna Adabi) ~ bancuh sikitdengan airBawang putih ~ketuk

    Halia ~ diketukbunga pelekat/lawangcengkihkulit kayu manisgaram & ajidaun sup & daun bawang utk hiasan

    CaraAir rebusan ayam tadi dicampurkandengan serbuk rempah sup & didihkan.Dalam kuali tumis bawang putih ketuk,halia & rempah2 tumis kemudian tuangdlm kuah sup. Tambah garam & aji.

    Tabur dengan daun bwg & daun supketika menghidang.

    Sambal cili

    5 biji cili merah*10 biji cili api*

    2 biji tomato*2 ulas bawang putih *2 cm halia*air secukupnya*1 senduk sos cili2 sudu besar cuka makan2 sudu besar gulaGaram & aji secukup rasa

    Cara

    Kisar semua bahan2 bertanda* diataskemudian dimasak bersama dengansemua bahan2 yang lain sehinggapekat & sesedap rasa.

    Sambal kicapGuna air perapan ayam yang ditapis,kicap manis & kicap cair. Tapiskan airperapan ayam tadi dan campurkandengan kicap manis serta kicap cair.Masak sebentar hingga mendidih. Sediadigunakan.

    Sayuran yg digunakanTimunSalad

    Tomato

    Selamat mencuba!

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    5/115

    Nasi Goreng Jagung

    Resepi : MaDiHaA aka Ratna

    Bahan2Nasi (dari 3 pot beras yang ditanak

    sedikit keras ~ jangan lembek ya)3 jantung jagung rebus ~ dihiris ambilisinya1 ekor ikan kembong goreng ~ ambil isi& tumbuk lumat/kasar (jika tiadaboleh ganti dengan segengam ikan bilis~ dibersihkan & juga ditumbuk lumat)2 sudu besar sambal belacan (ikutkepedasan ~ jika tiada tambahkan 10 -15 biji cili padi dalam bahan tumbuk)2 - 3 biji telurGaram secukup rasaSerbuk perasa jika sukaMinyak secukupnya

    Bahan tumbuk lumat4 ulas bawang putih4 ulas bawang merah

    Cara menyediakan

    1. Panaskan minyak lalu pecahkan telur.

    Kacau2 hingga telur beku & menjaditelur hancur.2. Masukan bahan tumbuk & tumissehingga wangi & harum bersekalidengan telur tadi. Masukkan sambalbelacan, isi ikan yang ditumbuk & isi

    jagung. Kacau rata.3. Masukkan garam secukup rasa.

    Tambahkan serbuk perasa jika suka.Kacau rata.

    4. Akhir sekali masukkan nasi yangtelah diperoikan. Kacau rata &rasakan garamnya. Jika dah okbolehlah hidangkan nasi goreng dengankeropok ikan atau apa saja bahansampingan kegemaran anda.

    Selamat bersarapan!

    Nasi Beringin@Nasi SeraiSumber:[email protected], Amie& MaDiHaA

    Bahan-bahan ( 4 orang )2 cawan beras biasa - Amie gunakanberas basmathi (MaDiHaA campurkedua2 beras sbb beras basmathi

    tinggal 1 cwn jer)1 sudu kecil jintan kasar biji bawang besar (yang kuning)

    4 ulas bawang putih1 inci halia5~6 batang Serai1 sudu besar marjerin

    air untuk menanak nasisedikit garam - Amie gunakan serbukpati ayam MAGGI Cukup Rasa

    Cara-cara:1. Tumbuk bawang putih, bawang besar,halia.2.Titikkan serai.3.Panaskan periuk dan cairkanmarjerin.

    4. Tumis dahulu jintan kasar.5.Kemudian tumis bahan-bahan yangditumbuk bersama-sama serai yangdititik.6.Masukkan air dan garam dan masaknasi seperti biasa7.Tunggu lah nasi ni.. dan tahanlahperut bila hidu bau wangi nasini...ok...selamatmencuba!

    Daging Masak HitamResepi : Majalah Mingguan WanitaSumber : Fotopages Ida Marlida

    Bahan21 kg daging (dipotong nipis)3 ulas bwg merah (dihiris)2 ulas bwg putih (dihiris)3 kuntum bunga lawang2 inci kulit kayu manis1/2 cawan kicap pekat

    air asam jawa secukupnyagaram secukup rasaMinyak masak untuk menumis

    Bahan Kisar4 biji bwg besar3 inci halia

    4 ulas bwg putih20 biji cili kering1 sudu kecil jintan manis1 sudu kecil jintan putih1 sudu kecil ketumbar - Ida tambah ~MaDiHaA letak jugak

    Cara1. Panaskan minyak masak. Tumisbahan hiris, bunga lawang & kayumanis hingga wangi. Masukkan bahankisar & tumis hingga garing & terbitminyak.2. Masukkan daging, air secukupnya& renih sehingga daging empuk.Masukkan kicap pekat, air asam jawa& garam secukup rasa. Tambah aji jikasuka. Biar kuah agak pekat &secukup rasa. Bila daging cukupempuk bolehlah hidangkan. (sekiranyadaging tak cukup empuk... boleh

    tambahkan lagi air & masak lagihingga kuah agak kering)

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    6/115

    NASI KERABU KELANTANResepi : Azie@Azie KitchenSumber : Rohaisha@Damai Qalbu

    Bahan-bahan untuk nasi:(sukatan &olahan cara rohaisha)1 genggam penuh bunga telang |rendam dalam air secukupnya(MaDiHaA takde jd guna pewarna biru

    je)2 1/2 cawan beras3 1/2 cawan air rendaman bunga telang(sukatan ikut jenis beras)5 helai daun limau purut | koyak2sedikit1 batang serai | titik

    Cara:1.Ramas dan rendamkan bunga telangdalam air secukupnya.Ketepikan.2.Cuci beras dan rendamseketika.Toskan beras dan masak nasiseperti biasa dengan memasukkan airbunga telang bersama serai dan daunlimau purut dalam periuk.Kacau rata.3.Tanak hingga nasi masak.**Boleh juga titikkan pewarna biru jika

    tidak menggunakan bunga telang.

    Kuah Tumis:Santan pekat (MaDiHaA guna 2 cawan)

    7 ulas bawang merah* | (*) kisar

    1/2 labu bawang putih*3 labu bawang besar*15 tangkai cili kering*1 cm halia*1 batang serai | ketuk1 keping asam keping2 sudu besar gulaSedikit gula melaka2 sudu besar buduGaram (kena rasa masin dulu ~MaDiHaA tak letak sebab budu dahmasin)

    Cara:1.Blend semua bahan bertanda (*)kecuali serai diketuk.Panaskan minyakdan tumis bahan tumbuk dan seraisehingga wangi.Masukkan sedikit airdan masak sehingga mendidih.

    2.Masukkan santan dan sentiasadikacau supaya santan tidakberketul.Masukkan asam keping, bududan gula.Jika menggunakan bududirasakan dulu sebelum dimasukkangaram.Masak sehingga pecah minyak.

    Nota Kak Azie: Kuah tumis biar adarasa masin sedikit. Kuah tumis sedapdisediakan lebih awal dan mesti agakpekat. Kalau makan pagi disediakansebelah malamnya.

    Sambal kelapa:1 ekor ikan kembung | yg telah direbusdan ambik isi1/2 biji kelapa | goreng (sangai)

    4 ulas bawang merah2 batang seraiGaramGula

    Cara:1.Goreng kelapa dan kacau sentiasa

    supaya tidak hangit.2.Tumbuk semua bahan dan gauldengan kelapa goreng.3.Tumbuk lagi sekali.Masukkan garamdan gula.

    Ulam-ulaman: (MaDiHaA letak apayang ada kat rumah je)Kacang panjangKubis

    TimunDaun kesumBunga kantanBawang besarKacang botol

    Taugeh

    Cara:Hiris halus kesemua ulaman.

    Sambal Cili:Cili padi | tumbukCukaGaram

    Gula

    Lauk Pauk:(pilihan sendiri ~ MaDiHaAhidang dengan ayam goreng rangup,

    telur masin & keropok keping je)Telur masinIkan rebus goreng celup tepungDaging bakardaging goreng @ ayam goreng(MaDiHaA buat ayam goreng rangup)Keropok @ keropok lekorSolok lada

    Bawang putih jerukAtau apa2 aja yang disukai

    Cara menghidang:1.letakkan nasi dalampinggan.Masukkan ulam-ulamandiikuti sambal kelapa.2.Kemudian sendukkan sedikit kuah

    tumis, budu dan sambal.3.Akhir sekali letakkan keropok danlauk pauk seperti telur masin, dagingbakar, ikan celup tepung, daging

    goreng dll.4.Jika suka letakkan pula sayuranseprti solok lada, bawang putih jerukdll.

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    7/115

    NASI LEMAK TANAKResepi : MaDiHaA aka Ratna

    Bahan2

    3 pot beras3 1/2 pot santan sederhana pekat2 ulas bawang merah ~ hiris1 inci halia ~ hiris2 helai daun pandan ~ simpulgaram secukup rasa

    Cara menyediakan1. Beras dicuci bersih kemudian toskanairnya. Terus masukkan santan,bawang merah & halia yang dihiris,daun pandan & garam. Kacau rata.

    Untuk kaedah rice cooker, tekan saja

    butang cooking & tunggu sehingga iamasak sepenuhnya. Aggaran selepas 5

    - 10 minit butang rice cookermenunjukkan nasi sudah masak,gemburkan nasi lemak kemudian tutupkembali tutup periuknya. Sediadihidangkan.2. Untuk kaedah masak di atas dapurgas, selepas dicampurkan semuabahan2 masak seperti biasa sehinggasantannya nampak agak kering terus

    tutup periuk dengan penutupnya &perlahankan api. Biar sehingga nasi

    tanak. Sejurus sebelum dihidangkan,gemburkan dahulu nasinya.3. Hidang nasi lemak bersama sambal

    tumis, timun, ikan bilis goreng, kacangtanah goreng, telur dadar/telurrebus/telur mata kerbau ikut

    kesukaan masing2.

    SAMBAL TUMIS NASI LEMAKResepi : MaDiHaA aka Ratna

    Bahan2Segendam besar ikan bilis ~ dikopekbersih

    4 senduk nasi cili kering kisar1 sudu besar rata asam jawa biji ~campur sikit air ambil jus2 biji bawang besar ~ dimayang

    Gula, garam & aji (jika suka) secukup

    rasa1 cawan airMinyak masak secukupnya

    Bahan KisarSejemput ikan bilis ~ dikopek bersih1 biji bawang besar2 ulas bawang putih2 sudu kecil rata belacan (agak2 jelahye)

    1. Panaskan minyak & goreng ikan bilishingga garing & ketepikan.2. Menggunakan minyak yang sama (iniboleh menambah kesedapan sambal

    tumis) tumiskan bahan2 kisar & cilikisar sehingga terbit minyak.Masukkan air asam jawa, gula, garam& aji (jika suka). Masukkan air & biar

    mendidih. Bila nampak sambal terbitminyak bolehlah masukkan hirisanbawang besar. Ikan bilis yangdigoreng tadi boleh jugak dimasukkanke dalam sambal bersekali semasamasukkan bawang. Boleh juga kalau

    tak dimasukkan bilis goreng & hidangbilis yang garing tadi berasingansemasa makan. Terpulang padacitarasa masing2.

    Nasi MandhiSumber 1: Blog ResepiraidahSumber 2: Dapur Mamasya

    Bahan4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam20 minit dan toskan3 camca besar minyak sapi

    4 cawan air atau secukupnya -**tambah air supaya nasi lembut1 biji bawang besar ~ hiris halus

    3 ulas bawang putih ~ hiris halus1 inci halia ~ hiris halus btg mancis1/3 cwn kismis

    Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1kuntum bunga lawang, 3 biji buahpelaga, 5 kuntum bunga cengkihSedikit pewarna kuning (MaDiHaAguna 1/2 sk serbuk kunyit masamenumis & pewarna kuning utk titispada nasi)

    Garam secukup rasa.

    Cara penyediaan nasi:1. Panaskan minyak tumis rempah tumis,bawang putih, bawang besar dan haliahingga harum dan bawang layu (masani MaDiHaA masukkan 1/2 sudu kecilserbuk kunyit). Masukkan kismis,goreng sebentar dan masukkan pulaair, biar mendidih.2. Bila mendidih, padamkan api dan

    tuang ke dalam rice cooker. Masukkan

    beras dan garam secukup rasa, kacaurata dan masak seperti biasa.*3. Bila nasi kering, buat lubang ditghnasi dan letakkan foil. Masukkan 1sudu minyak dan seketul arang yang

    telah dibakar. Tutup tudung periukselama 2minit supaya aroma asaparang tadi meresap ke dalam nasi.

    4. Buka semula tudung periuk dankeluarkan foil bersama arang tadi.5. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning,kacau/gembur nasi dan masak nasisehingga masak. (MaDiHaA tunggunasi betul2 masak baru digembur)

    Nota dapur Mamasya*tak buat langkah 3 ni .utk dptkannasi 2 warna gini jgn kacau rata2 sgtnasi.nak nasi masak elok yg biasabuat bila masak nasi minyak dll, bilanasi kering tutup nasi dgn aluminium

    foil yg lebar,barulah tutup dgn tudungperiuk....jadi nasi masak elok sbb wapnasi terperangkap. (MaDiHaA punsama juga.. skip langkah 3 sebab katrumah takde arang.. hee)

    Ayam Bakar (Nasi) MandhiSumber 1: Blog ResepiraidahSumber 2: Dapur Mamasya

    Bahan-bahan ayam:

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    8/115

    1 ekor ayam ~ dibelah 2 dan di cucibersih - potong 41/2 sudu kecil serbuk ketumbar - letak 1sk1/2 sudu kecil serbuk jintan manis1/2 sudu kecil serbuk lada hitam1 sudu kecil serbuk kunyit1 sudu kecil serbuk kabsa ( kalau takada, gantikn dgn rempah campuran )

    -letak rempah kari & rempah kurma2 biji bawang besar ~ dihiris bulat2 biji lemon ~ dihiris bulatGaramSedikit pewarna kuning - tak letak tplebihkan serbuk kunyitAluminium foil.Sedikit butter (ini MaDiHaA tambah)

    Cara penyediaan ayam:

    1. Gaul rata ayam dengan semua bahan

    rempah, garam dan pewarna kuning.

    Perapkan dalam 15 minit.2. Alaskan/balutkn bekas/dulangpembakar dgn aluminium foil. Kemudiansusun hirisan bawang besar dan lemonatas foil tadi.3. Letak ayam di atas bawang danlemon tersebut. (MaDiHaA letakkansedikit butter di atas ayam tersebut)

    Tutup ayam tersebut dengan foilaluminium dan bakar pada suhu 250'cselama 1jam. Pada 10minit terakhir bukasedikit foil bahagian atas.

    nota dapur mamasya** bakar suhu 250'c selama 50min,buka alumium foil.. balikkan ayambakar menu grill selama 15-20minit..balikkan lagi ayam masak apigrill 15-20 min.

    Sos/Sambal:

    1 biji tomato ~ hiris (separuh MaDiHaA

    biarkan dipotong dadu & campurkemudian selepas dikisar)5 biji cili besar hijau (nk pedas tmbhlagi) ~ hiris (guna 4 biji cili merah + 15biji cili padi)1 tangkai batang ketumbar ~ dihirishalus- tak letakGaram, Gula

    Perahan lemon.- guna limau kasturi(MaDiHaA guna limau nipis)

    Cara penyediaan:~ Kisar semua bahan dengan perahanair lemon, sekejap sahaja. Jangansampai terlalu hancur.Ulam:~ Boleh dimakan bersama hirisan timun,

    tomato serta ulam2 kampung.(MaDiHaA berulamkan timun & kacangbotor)

    Nasi KuningResepi : Cikgu AmieSumber : MaDiHaA aka Ratna

    Bahan-bahan:5 pot rice cooker beras wangi - cuci dan

    toskan airnya (MaDiHaA guna berasbiasa je)2 batang serai - dititik3cm halia - hiris halus1 sudu serbuk kunyit1 sudu besar serbuk pati ayam Tumix(kehabisan stok jadi ganti dengan 1kiub ayam)

    500ml pati santan (MaDiHaa tambah 100ml lagi sebab guna beras biasa sbbkalau guna beras wangi.. berasnyalebih lembut)

    Cara:1. Didihkan air dalam periuk pengukus.2. Masukkan santan bersama serai,halia, serbuk kunyit dan serbuk patiayam Tumix ke dalam kuali. Buka api

    dapur dan biarkan sehingga mendidih.3. Masukkan beras dan kacausekali-sekala sehingga beras kembangdan mengering.

    4. Pindahkan beras dari kuali ke dalamperiuk pengukus.5. Kukus selama 15-20 minit atausehingga nasi masak.6. Bolehlah dihidangkan dengan SambalIkan Tongkol, ulaman & telur rebus jikasuka.

    Sambal Ikan TongkolResepi : Cikgu AmieSumber : MaDiHaA aka Ratna

    Bahan-bahan:6 keping ikan tongkol (MaDiHaA guna 4kpg je.. so dpt sambalnya lebih sikit)garam secukupnyagula secukupnya

    1 sudu teh kunyit2 batang serai - diketukminyak1sudu teh pati asam jawa3/4 cawan air

    Bahan kisar:15 biji cili kering5 biji bawang putih7 biji bawang merah

    1.5cm belacan

    Cara:1. Lumurkan ikan tongkol dengan garamdan kunyit. Goreng hingga masak.Ketepikan.2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali.

    Tumis semua bahan kisar sehinggaterbit minyak.3. Masukkan air, pati asam jawa danserai.

    4. Masukkan ikan tongkol yang telah

    digoreng. Biar masak sehingga kuahmemekat.5. Masukkan garam dan gulasecukupnya.6. Tutup api dan sedia untukdihidangkan.

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    9/115

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    10/115

    Nasi HueSumber: Buku Resepi Kompilasi

    Hidangan NasiDikongsi oleh : Rahel Masak Apa?

    Bahan-bahan:250g beras wangi----->>>>Rahelguna beras basmati (MaDiHaA pun!)

    400ml air------>>>>Rahel guna airpanas (ikut Rahel juga)1 sudu makan udang kering- rendamdalam air panas1 sudu makan bijan- digoreng dahulu1 tangkai serai2 ulas bawang merah2 ulas bawang putih

    2 biji cili merah1 sudu makan gula pasir2 sudu makan minyaksayur----->>>>Rahel guna olive oil(guna minyak masak je)2 sudu makan patiayam----->>>>yang ni Rahel letak 1sk aje (MaDiHaA guna 1/2 kiub je &

    tambah sedikit garam)2 sudu makan sos ikan----->>>>yangni Rahel letak 1 sdm + 1/4 sk garam (ikutresepi asal)

    1 sudu makan serbuk ladahitam----->>>>yang ni Rahel letak 1sk aje (letak 1/2 s/k je takut budak2 nipedas)

    sedikit daun saderi (non stock)

    Cara membuat:1.Cuci beras & toskan. Kisar udangkering, serai, bawang merah, bwg putih,cili merah dan gula pasir.2.Panaskan minyak sayur dalam kuali(MaDiHaA guna periuk). Tumis bahanyang dikisar hingga berbau wangi.Masukkan beras dan dikacau rata.3.Kemudian masukkan air, pati ayam,sos ikan dan lada hitam (& garam).Gaul rata dan masak hingga nasikering. Tutup periuk nasi, kecilkanapi & biarkan nasi masak. Taburkanbijan dan hidang.

    Kari Ayam KeringSumber : Buku Resepi Rasa Malaysia(Betty Saw)Dikongsi oleh : Rahel Masak Apa?

    Bahan-bahan:1 ekor, kira-kira 1 kg ayam2 sudu teh garam100ml minyak masak250ml santan daripada 1 biji kelapaparut

    Jus lemon dari 1 biji lemon (MaDiHaAkurangkan)2 sudu besar rempah kari ayam(MaDiHaA tambah)2 cawan air (MaDiHaA tambah)

    Bahan-bahan kisar:10 tangkai cili merah10 tangkai cili kering,direndam15 ulas bawang merah,dikupas8 ulas bawang putih,dikupas2.5 cm kunyit,dikupas

    Cara:1.Potong ayam kecil-kecil danperasakan dengan bahan-bahan yangdikisar dan garam. (MaDiHaA perap

    dengan separuh sahaja bahan kisar)Perapkan selama 3 jam.2.Panaskan minyak masak didalamkuali dan goreng ayam yang

    diperasakan sehingga perang.(MaDiHaA angkat ayam & ketepikandahulu)3.Campurkan pati santan dan renihkandi atas api kecil sambil dikacausekali-sekala sehingga ayam empukdan kuah pekat. (MaDiHaA tumiskanlebihan bahan kisar tadi termasuklebihan bahan kisar yang digunakanuntuk memerap ayam di dalamkuali/minyak yang sama untukmenggoreng ayam sehingga berbauharum & agak garing. Kemudian

    tambahkah serbuk kari & biar seketika.Kemudian baru dicampurkan ayamyang digoreng tadi, santan & air.Masak hingga pekat sambil dikacausekali sekala)

    4.Sebelum diangkat, bubuh jus lemon &garam secukup rasa.

    *Rahel campurkan sedikit bahanperapan dan kunyit ke dalam santan.

    Cendawan Goreng Rangup

    Bahan2Cendawan tiram kelabu/putihsecukupnya

    Tepong Goreng Rangup secukupnya2 biji telur ~ dipukul sedikitMinyak masak secukupnyaCara2

    Cendawan dibersihkan mana2 yg perlu,cuci sekejap kemudian diperahkan airyang menyerap sehingga kering.Sediakan telur & tepong di dalam bekasberasingan yang sesuai. Panaskanminyak dalam kuali. Celup cendawan didalam telur kemudian golek2kan didalam bekas tepong sehingga bersalutkemudian masukkan di dalam minyakpanas. Lakukan sehingga habis.Goreng cendawan hingga garingdikedua2 belah & bolehlah diangkat,

    tos & hidangkan bersama soskegemaran.

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    11/115

    Nasi Komok aka Khao Mok Gai aka NasiBeriani SiamSumber asal: Azian via Kongsi ResepiSumber: Kak Ayu

    Rempah Komok2 sk serbuk kari ayam/daging1 sk serbuk kunyit1 sk serbuk ketumbar1/2 sk serbuk jintan putih1/2 sk serbuk jintan manis1/2 sk serbuk kayu manis1 sk garam1sk gulaBahan2 Nasi

    5 cawan beras basmathi - MaDiHaAguna beras biasa je

    4 sudu minyak sapi4-5 ulas bawang merah*1 Inci halia*

    4 Ulas bawang putih*3 batang akar ketumbar2-3 Sudu rempah komok200 ml susu cair1 ekor ayam -8 cawan airgaram secukup rasa

    Rempah penumis.- 1 batang kulit kayumanis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4biji bunga cengkih)(*Hiris benda bertanda*)

    Cara21. Cuci ayam ( seeloknya di potong 4saja)2. Cuci beras basmathi dan rendamsebentar.

    3.Hiris nipis bahan bertanda *4.Tumis rempah penumis dan bahanyang dihiris dengan minyak sapi hingganaik bau.5. Masukkan rempah komok dan kacauselalu supaya tidak hangus. Setelahnampak garing masukkan air dan akarketumbar.6.Masukkan ayam dan rebus ayamhingga hampir masak.7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkanayam dengan garam dan kunyit (Ayu

    tambah sedikit cili kisar, halia kisar,

    MaDiHaA lumur dgn lebihan rempahkomok, garam & serbuk kunyit). Perapsebentar biar ia mesra. Goreng ayamyang di perap samada garing atau

    tidak ikut citarasa sendiri.8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuksos cili.9. Masukkan kuah kedalam periuk nasidan masukkan susu. biar iamenggelegak sambil di kacau.Masukkan garam secukup rasa.10. Masukkan pula beras yg telah di

    toskan.Tutup dan biarkan ia masak.

    Bahan Sos Cili1 Cawan air kuah nasi komok* -(sedikithalia dari kuah pun Ayu masukkan)6 biji cili merah*segenggam cili padi*-(Ayu tambahMaDiHaA tambah juga)

    4 ulas bawang merah-(Ayu tambahMaDiHaA tak letak ni)2 Ulas bawang putih*

    4 tangkai daun ketumbar*gula, garam, cuka - secukup rasaCara2:1. Kisar semua bahan bertanda *.2. Masak hingga agak pekat.3. Perasakan ia dengan garam, guladan cuka secukup rasa.

    4. Hidang bersama nasi komok.

    Nasi Ayam Bakar Ala Mediterranean(Resepi Hajjah Suraya Bee M Ibrahim)

    Sumber : MalusDomestika@topsyturvymum

    Bahan A:( Lauk Ayam)10 kpg ayam*1 sm madu*1 st serbuk lada putih*1 ibu jari halia**

    5 ulas bawang putih**3 biji bwg besar**1/2 cwn hirisan daun ketumbar1 st serbuk ketumbar1/2 st jintan putih.1/2 st jintan manis1 x 140g tin tomato puri1 st gula perang2 sm tairu, dipukul sebentar (MaDiHaAganti dengan susu cair + sikit perahanlimau nipis yg dibiarkan sebentar =buttermilk?)2 sm badam kisar (MaDiHaA ganti dgn 1sudu besar serbuk kas kas)2 sm minyak sapigaram dan serbuk lada putih.

    Perap bertanda* selama 15-20 minitKisar bertanda **

    Cara:Tumis bahan kisar dalam minyak sapi.Masukkan tomato puri, jintan putih +

    jintan manis + serbuk ketumbar, gulaperang dan hirisan daun ketumbar.Masukkan tairu dan badam kisar,

    tumis lagi sehingga sebati. Kemudianmasukkan kepingan ayam dan masak

    sampai 3/4 empuk. Tuang sedikit air disekeliling kuali utk memudahkanminyak terbit. Tabur garam dan serbuklada putih.

    Bahan B:( Nasi)750ml stok ayam (air + 3 kiub stokayam)500g beras basmathi, cuci bersih,

    toskan.2 sm minyak ( samada ghee, canolaatau olive oil)3 biji capsicum - merah, hijau,kuning(hiris) (MaDiHaA tak letak ~ nonstock!)1/2 cawan sos tomato,1/2 cwn kismis1/4 st serbuk buah pala1/4 st serbuk kayu manis1/2 cwn hirisan badam bakar

    cara:Didihkan stok ayam dalam periuk. Disamping itu panaskan minyak dlm kualidan goreng beras selama 1 minit.Masukkan sos tomato, serbuk buahpala dan kayu manis serta garam.

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    12/115

    Kemudian masukkan capsicum dankismis. Goreng sehingga bergaul rata.

    Padamkan api dan langsung tuangberas goreng ke dalam stok ayam ygsedang mendidih. Tutup periuk danmasak nasi hingga kembang tapi takkering. (aku masak dalam rice cooker

    sampai nasi masak ~ MaDiHaA ikutsama juga)

    Sesudah nasi masak alihkan kecasserol dan bakar pada suhu 180Cselama 15 minit. Keluarkan dansendukkan kuah ayam atas nasi,

    kemudian aturkan ayam atas kuah.Bakar lagi 15 minit atau sehingga ayammasak. Sesudah masak tabur hirisanbadam. Permukaan nasi haruslahgaring dan lembab di dalam. Hidangpanas.

    Nasi SardinSumber : Buku Resepi Aneka HidanganNasi (Sa'adiah Mohamad) dari Amie'sLittle Kitchen

    Bahan-bahan:2 pot beras - dibersihkan (MaDiHaAanggap pot yang digunakan ialah tinsusu yg rendah tu sebab biasanyaresepi lama2 ni menggunakan pot tinsusu.. jadi MaDiHaA gunakan 3 potberas dari rice cooker)air secukupnya (untuk sukatan 3 potberas rice cooker tu.. MaDiHaA guna 41/2 pot (rice cooker) air)1 tin ikan sardin - Amie gunakan tin

    yang besar5 ulas bawang merah - tumbuk

    4 ulas bawang putih - tumbuk3 sudu besar tomato puri3 sudu besar sos cili2 sudu besar sos tiram2 sudu kecil serbuk lada sulahgaramminyaksedikit badam & bawang goreng - Amie

    tidak bubuh

    Lepas jamu selera dengan Nasi Sardin..minum pula air Teh O Limau guna LimauNipis XXL semalam... segarrrrr

    rasanya...

    Cara:

    1. Panaskan minyak masak dalamperiuk (MaDiHaA masak guna dapurgas aje ye). Tumis bawang merah danbawang putih hingga wangi.2. Masukkan tomato puri, sos cili, sos

    tiram, garam, serbuk lada sulah dansos ikan sardin (MaDiHaA ambil 3 sudubesar sos sardin untuk dimasak

    dengan ikan).3. Setelah mendidih masukkan beras

    dan air secukupnya.4. Apabila nasi hampir masak,lubangkan di bahagian tengah nasi danmasukkan ikan sardin. Tutupkansemula lubang tadi dan biarkan nasimasak hingga kering- Amie tidak buatlubang dan tidak masukkan ikan sardin.(Ikut sama macam Amie)5. Apabila menghidang taburkanbawang goreng dan badam.

    Nota Amie : Oleh kerana Amie tidakmasukkan ikan sardin ke dalam nasi,

    Amie masak ikan sardin secaraberasingan. Untuk menggantikansebahagian besar sos ikan sardin yang

    telah dicampur ke dalam Nasi Sardin,Amie tambahkan tomato puri, sos cilidan juga sos tiram ke dalam ikansardin ini. (MaDiHaA pun ikut samamacam Amie.. ikan dimasak berasingan& dimasak pedas2 menggunakan cilipadi yang ditumbuk & lain2 rencah)

    Selamat mencuba!

    NASI DAGANG KELANTAN (CARAMUDAH!)

    Resepi : Kak Jie JieSumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

    1 kg beras lembut (beras nasi dagangdari Kelantan)Santan pekat (RM2.50) + air(sesuaikan dengan sukatan nasi-1 1/2ruas jari) (MaDiHaA ukur guna jarimacam kita masak nasi putih.. tetapisantannya dikurangkan 1 cm dari

    ukuran memasak nasi putih)1 sudu garam halus (MaDiHaA guna 2sudu kecil)sejemput halba (MaDiHaA letak dalam 11/2 sudu kecil)1 1/2 in halia ~ dihiris halus memanjang

    5 ulas bawang merah ~ dihiris3 ulas bawang putih ~ dihiris

    Cara:1. Bersihkan (basuh) beras hinggabersih & tos sebentar. Masukkan beras,halba dan bahan hiris ke dalam ricecooker.2. Masukkan santan pekat + air &

    garam. Gaul rata semua bahan.3. On rice cooker dan biarkan sehingganasi masak.

    4. Bila sudah masak, gaul rata nasidagang. Boleh dihidangkan.

    Ini pula resepi gulai ikan khas untuknasi dagang versi Kelantan...

    GULAI IKAN NASI DAGANG (versiKelantan)

    Resepi : Kak Jie JieSumber : MaDiHaA a.k.a RatnaBahan29 ekor ikan kembung/tongkol yang telah

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    13/115

    direbus semalaman (MaDiHaA gunaikan tongkol anggaran 1.3 kg seekor..rebus dengan 2 sudu kecil garam & 6keping asam gelugur & 1 cawan air)santan pekat RM 1 + 3 cawan air(anggaran aje) (MaDiHaA gunaanggaran 5 cawan santan)2 biji cili merah dibelah dua (MaDiHaAganti dengan 10 biji cili padi hijau)2 biji tomato dipotong 42 biji timun dipotong ikut suka1 keping asam kepinggaram secukup rasa ( sesuaikandengan ikan rebus~dah sedia masin)MaDiHAa tambah 1 cawan air rebusikan rebus (jadi garam perludikurangkan)MaDiHAa tambah 1 sudu besar gulamerah

    Bahan kisar

    2 ulas bawang putih5 ulas bawang merah1 sudu teh lada hitam1 1/2 inci lengkuas15 biji cili kering2 sudu serbuk kunyitsegenggam kelapa parut dikisarberasingan dengan sedikit air

    Cara:1. Masukkan santan bersama bahankisar, asam keping dan garam ke dalam

    periuk. Panaskan dan dikacau selalu

    2. Bila kuah sudah cukup mendidih,masukkan ikan rebus dan biarkanreneh seketika.3. Masukkan hirisan timun, cili merahdan kelapa parut. Kecilkan api.

    Renehkan selama 20 minit/ sehinggakuah pekat dan naik minyak

    4. Masukkan tomato, usik2 kejap kuahdan angkat.

    Resepi sambal nasi dagang seperti dibawah... kalau versi Terengganusambal ni takde yer...

    Sambal Nasi DagangResepi : Kak Jie JieSumber : MaDiHaA a.k.a RatnaBahan21/2 biji kelapa parut3 ulas bawang putih dihiris

    4 ulas bawang merah dihiris

    4 batang serai dihiris4 ekor ikan rebus diambil isinya saja(ikan kembung/selayang)garam & gula secukup rasa

    cara:1. Sangai kelapa parut bersamabawang putih, bawang merah dan seraisehingga garing dan kekuningan.menjadi kerisek2. Blend kerisek bersama garam dangula.Ketepikan

    3. Blend isi ikan dan campurkan

    bersama sambal kerisek tadi. siap.

    Nota MaDiHaA : MaDiHAa rasa lebihmudah kita mencampur-gaulkandahulu isi ikan & kerisik kemudianbaru dikisar bersama. Sebab jika kisarisi ikan berasingan.. ia seakan2melekat2 gitu.. so disarankan digauldahulu bahan2 tersebut kemudianbarulah dikisar.

    Ini pula resepi acar mentah timun....sempoi jer..

    Acar TimunResepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

    Bahan23 biji timun1 biji bawang besar ~ belah 2 & hiris2 biji cili merah ~ hiris serong

    3 sudu besar gula1 sudu kecil garam atau secukup rasa1/2 cawan cuka

    Cara menyediakan1. Timun dikerat 1 1/2 inci panjang. Belahdua & buang empulurnya. Potongmemanjang sehingga habis. Cuci & tos.2. Gaul bersama bawang besar, cili,gula, garam & cuka sehingga rata.

    Pastikan secukup rasa & biarkanselama 15 minit sebelum dihidangkan.

    Nasi Lemak Tumisresepi: Junsumber: Mamasya, Yatie, Noorsha &Izahdaut

    Bahan-bahan ( 5-6 orang )

    3 cawan beras2 cawan santan2 cawan air1/2 sudu besar halba1 daun pandan1 cm halia-hiris halus1 batang serai-titik2 biji bawang merah-hirisgaram secukup rasa1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi

    Cara-caraPanaskan kedua-dua minyak, tumisbawang dan halia hingga garing.Masukkan air dan santan, kacauhingga pecah minyak.Bila mendidih, masukkan beras, daunpandan, halba, serai n\dan garam.

    Pastu masak seperti nasi lemak biasa..Hidangkan bersama sambal tumis ikanbilis/udang/sotong, timun, telur danikan bilis goreng.

    Nota DapurmamasyaUtk nasi lemak kuning ni , tambah 1 sbkunyit semasa masukkan santan danair. (MaDiHaA ganti dengan pewarnakuning sikit)

    Nasi Ayam Panggang BercajunResepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    14/115

    Bahan2 Ayam Panggang Bercajun1 ekor ayam saiz sedang ~ dipotong 4(MaDiHaA buangkan kulitnya)

    1 sudu besar marjerin

    Bahan Perap Ayam3 ~ 4 sudu besar bawang merah +bawang putih + halia kisar (agak2sendiri.. kisar lebih sikit sebab nantinak gunakan untuk buat nasi ayam)2 sudu besar sos tiram1 sudu besar rempah cajun1 sudu besar madu1 1/2 sudu besar gula1 1/2 sudu kecil garam

    Cara2 menyediakan1. Ayam direbus dengan air secukupnya.Lebihkan sedikit airnya untukkegunaan nasi ayam & sup nanti.2. Angkat ayam & tos. Perap ayamdengan bahan2 perapan di atasselama 1 jam. Bakar dalam ovenselama 1 jam dengan suhu 200C. (ikutoven masing2 yer).3. Semasa membakar ayam tadi.. sekalisekala hendaklah dibalik2kan ayamsupaya garing sekata.

    4. Bahan2 perapan yang berlebihanjangan dibuang. Masakkan bahantersebut di dalam kuali sehingga pekat& agak kering. Tutupkan api &masukkan 1 sudu besar marjerin.Semasa pertengahan proses

    memanggang ayam.. boleh sapukanbahan yang dimasak tadi pada ayamhingga rata & bakar hingga genap 1

    jam. Sedia untuk dihidangkan bersamanasi ayam dll.

    Bahan2 Nasi AyamResepi : MaDiHaA's Mum

    4 pot beras7 pot air rebusan ayam (bergantung

    jenis beras)daun pandangaram & ajibwg putih*bwg merah* (bahan bertanda* dikisar~yg ni guna yg sama utk perap ayam

    tadi & guna 3 sudu besar saja)halia*sedikit pewarna kuning (jika suka)2 ~ 3 sudu besar planta

    cengkihbunga lawangkayu manis

    Cara1. Basuh beras dan tos sebentar. Jerangdalam rice cooker bersama air rebusanayam, garam, aji & daun pandan.2. Panaskan sikit planta dalam kualidan tumis rempah tumis 3 sekawanhingga wangi & masukkan 3 sudubesar bahan2 blend tadi. Bila harum

    baunya ambil sedikit air dalam periuknasi tadi & masukkan dlm kuali &kacau2 biar sebati. Masukkanbahan2 tumisan tadi ke dalam ricecooker yg telah dijerang tadi. Titiskansedikit pewarna kuning. Kacau rata &

    tutup penutup periuk rice cooker dantunggu sehingga nasi masak.

    Bahan2 SupResepi : MaDiHaA

    Guna air rebusan tadi (sukahati nakbuat byk mana.. agak2 jelah)1 batang carrot (kalau suka...) ~potong kecikSedikit serbuk rempah sup anggaran sudu besar (MaDiHa guna Adabi)Bawang putih ~ketuk

    Halia ~ diketukbunga lawangcengkihkulit kayu manisgaram & ajidaun sup & daun bawang utk hiasan

    Cara1. Air rebusan ayam tadi dicampurkandengan serbuk rempah sup. & Masakhingga mendidih.2. Dalam kuali panaskan sikit minyak &

    tumis bawang putih ketuk, halia &rempah2 tumis kemudian tuang dlmkuah sup. Tambah carrot, garam & aji.3. Masa menghidang.. hias denganhirisan daun bawang & daun sup.

    Bahan2 Sambal ciliResepi : MaDiHaA

    5 biji cili merah*10 biji cili api*

    2 biji tomato*2 ulas bawang putih*2 cm halia*air secukupnya*1 senduk sos cili2 sudu besar cuka makan2 sudu besar gulaGaram & aji secukup rasa

    Cara

    Kisar semua bahan2 bertanda* diataskemudian dimasak bersama dengansemua bahan2 yang lain sehinggapekat & sesedap rasa.

    Bahan2 Sambal kicapResepi : MaDiHaA

    Campurkan kicap manis & kicap cairsecukupnya. Campurkan dengansesenduk sup & masak sebentarhingga mendidih.

    Sayuran yg digunakanTimunSalad

    Tomato

    Nasi Dagang Terengganu biasanyamenggunakan beras biasa dicampurdengan beras pulut dengan nisbah 3:1.Kalau guna beras wangi.. boleh

    kurangkan lagi pulut sebab takutterlembik nanti rasa muak pulak.. Okjom tengok resepinya yer.. tapi maaflahsebab sukatan ni agak banyak yesebab ini sukatan yang biasa dimasak

    bila panggil family2 lain datang kerumah.. kalau nak buat sikit jer.. bolehgunakan sukatan beras biasa 3 pot +beras pulut 1 pot. Bahan2 lain tu

    agak2 sendiri yer..

    NASI DAGANG(versi Terengganu)

    Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

    Bahan21.2 kg beras siam

    400 gm beras pulut

    (nisbah utk beras = 1 bahagian beraspulut : 3 bahagian beras biasa)1 biji kelapa (ambil santan anggaran600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (nianggaran saja yer.. kalau tak cukup

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    15/115

    boleh tambah lagi.. sebab masa buattu MaDiHa tak ukur pun santannya)garam secukup rasa (Bancuh dalamsantan)700 ~ 800 ml air/santan cair utk arongnasi (boleh tambah jika masih takmencukupi.. MaDiHa agak2 je ni)5 ulas bawang merah ~ hiris nipis1 inci halia ~ hiris nipis & halusmemanjang1 sudu kecil halba

    Cara Menyediakan1. Campurkan beras biasa dengan beraspulut dan cuci beras hingga bersih &

    jernih (mcm nak masak nasi tu).

    Rendamkan beras semalaman dalam airyg banyak.2. Keesokannya.. panaskan periukkukus & toskan beras dan kukusberas selama 30 ~ 40 minit. (gunaperiuk kukus berlubang kecil jika ada..

    jika tiada.. alaskan dasar periukkukus dengan kain putih bersih/ kainmaslin/ jala bersih/daun pisang agarberas tak jatuh melalui lubangkukusan).3. Angkat nasi kukus tadi danmasukkan nasi dlm besen besar.(Sementara itu.. tambahkan lagi airdalam periuk kukusan agar airnya takkering utk mengukus kali kedua..

    teruskan memanaskan periuk kukusantadi.) Arong nasi dengan airbiasa/santan cair sehingga rata dan

    tak berketul2.4. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~40 minit. (kali ni tak perlu alas dasarkukusan).5. Keluarkan nasi dan masukkan dlmbesen tadi dan arong sekali lagi dengansantan yg dicampurkan garam serta

    taburkan bahan2 hiris serta halba.Kacau rata dan bolehlah dihidangkan.

    Nota MaDiHaA: Santan tadi boleh juga

    dimasakkan sebentar diatas apisederhana sebelum diarong dengan nasi.Kaedah ini untuk membuatkan nasidagang lebih tahan lama.. tapi jika

    tidak masak pun.. memadai perahkansantan guna air masak.. insyaAllahnasi dagang boleh bertahan dari pagihingga ke malam.

    Lazimnya di pantai timur.. nasi dagangdigandingkan dengan gulai ikan tongkolatau lebih dikenali sebagai ikan aye di

    Terengganu. Elok pilih ikan tongkolhitam (yg siripnya lebih panjangberbanding tongkol putih) keranaisinya lebih lembut & sedap. Ikan

    tongkol putih tak berapa sedap sebabisinya keras. Jika tak suka ikan

    tongkol boleh juga digantikan denganayam atau ikan tenggiri. Tapi macam

    tak berapa sesuai ler gitu.. Ok kita

    tengok resepi gulainya pulak ye..

    GULAI NASI DAGANG(kuantitinya dianggarkan cukup utknasi dagang diatas )

    Resepi: MaDiHaA a.k.a Ratna

    Bahan22 atau 3 ekor ikan tongkol hitam(anggaran 2 kg) (dipotong, dibersihkan& direbus bersama sedikit air, 3 sudukecil garam dan 6 keping asam gelugur)

    2 biji kelapa (ambil santan sederhanapekat @ cair sedikit pun tak mengapa)1 sudu besar rempah kari ikan (campursikit air jadikan pes)1 sudu besar rempah masak cap bungarose (jadikan pes dengan rempah ikan

    tadi)2 sudu besar rempah gulai cap bungarose (jadikan pes dengan rempah ikan

    tadi)(jika tiada rempah masak & rempahgulai cap bunga rose.. tambahkan lagi

    1~2 sudu besar rempah kari ikan)2 sudu besar kerisik yg ditumbukhalus2 inci kulit kayu manis2 keping asam keping10 biji cili hijau15 biji cili api10 biji belimbing buluh (kalo ada.. takdepun takpe)(MaDiHaA tambah bendi sikit sebab adastok dlm esbox) ketul gula melaka (tambah lagi jika

    kurang ~ gulai nasi dagang memangterasa manis sedikit)garam secukup rasaserbuk perasa jika suka

    Bahan2 Dikisar Halus1 sudu besar ketumbar1/2 sudu besar jintan manis8 ulas bawang merah1 biji bwg besar (kalau kecik.. letak 2)3 ulas bawang putih1 inci kunyit hidup1 inci halia1 1/2 inci lengkuas15 ~ 20 biji cili kering ~ dikerat2 &rebus sebentar & buang biji (dikisar)

    Cara Menyediakan1. Gunakan periuk yg agak besarsedikit. Masak santan bersama (sedikitsaja) garam di atas api sederhanasehingga pecah minyak. Kacau sekalisekali sahaja.2. Masukkan kulit kayu manis,ramuan yang dikisar dan pes rempah

    tadi ke dalam santan. Jika suka..

    bahan2 ini boleh juga ditumiskan duludengan sikit minyak hingga wangisebelum dimasukkan dlm santan.(terpulang anda.. tp jika tumis.. kuahakan jadi lebih berminyak!)3. Masukkan gula melaka, garam,kerisik (bancuh sedikit dgn kuahsantan agar tak berketul2) dan asamkeping. Biar mendidih sebentar.

    4. Masukkan ikan rebus beserta airrebusannya & asam keping semasamerebus tadi. Tambahkan serbuk

    perasa.5. Biarkan kuah pekat sedikit. Hati2semasa mengacau agar ikan tidakpecah. Masukkan belimbing buluh, cilihijau dan cili api. Biar merenih sebentardan sesuaikan rasanya bolehlah diangkat.

    Ok ni pulak pelengkapnya.. mesti adaacar timun barulah ngam...

    Acar TimunBahan2 agak2 lah sendiri yer..

    TimunLobak merahbawang besarcili merahcukagula & garam

    Cara2Hiris memanjang timun (buangkanempulurnya) dan lobak merah. Cuci

    bersih.Mayang bawang besar & hiris cilimerah. Gaulkan timun, lobak merah,bawang besar, cili dengan semuabahan2 lain. Adjust sendiri rasa acar

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    16/115

    ikut selera masing2. Ok.. selamat mencuba!

    Nasi Goreng Chicken Ball(untuk 4 ~ 5 orang)

    Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

    Bahan2Nasi secukupnya (utk 4 ~ 5 orang

    makan) ~ peroikan15 biji chicken ball ~ hiris nipis3 biji telur1 ketul kiub ayamgaram, aji & gula secukup rasasayuran kesukaan (kacang panjang,kubis, carrot ~ guna kubis je sbb itu

    je yg ada)minyak masak secukupnya

    Bahan2 tumbuk halus3 biji cili merah10 ~ 15 biji cili padi (ikut kepedasanmasing2)segengam ikan bilis ~ kopek & rendamsesudu besar udang kering ~ rendam7 ulas bawang merah5 ulas bawang putih

    Cara2 menyediakan.1. Panaskan minyak (biar lebih sikit dariukuran utk menggoreng nasi) lalu

    masukkan chicken ball. Goreng chickenhingga agak garing (dikacau2 selalu).Angkat & toskan.2. Pecahkan telur ke dalam kuali &goreng telur menjadi scramble egg. Bilanampak dah beku.. terus masukkanbahan2 tumbuk. Tumis sehingga wangi& agak garing. Masukkan kiub ayamyang diperoikan terlebih dulu. Kemudianmasukkan sayuran serta chicken ballyang digoreng tadi. Biar hinggasayur layu.3. Masukkan garam, aji & sikit gula.Masukkan nasi & kacau rata. Biarsecukup rasa & nasi berasap2 sikit (tu

    tandanya nasi goreng dah cukupsebati & masak). Bolehlah hidangkanbersama bahan sampingan yang andasuka seperti keropok, nugget ayam

    dan ulam2an.

    Nasi Ketumbarresipi : Q'ein@MyResepisumber : Kak Ayu Singapore & Kak NorSecubit Garam

    Bahan:500g beras3 s/b mentega/minyak sapisedikit minyak1 biji bawang merah (dimayang halus)3 batang daun ketumbar (blenderhalus)sedikit garampewarna hijau1 kiub ayam

    Cara-cara1. Basuh beras dan toskan.2. Cairkan mentega bersama sedikitminyak. Masukkan bawang & goreng

    sehingga wangi dan masukkan kiubayam. Kemudian masukkan beras,daun ketumbar yang telah blender tadidan secubit garam.3. Masukkan air dan masak sepertinasi biasa. Bila nasi dah kering buatbeberapa lubang dan titiskan pewarna

    hijau. (jangan lupa tutup periukkemas2 lepas tu yer)4. Tunggu sehingga nasi betul-betulmasak dan gemburkan sebelumdihidang.

    *daun ketumbar yg diblend tak perluditapis kalau ditapis akanmengurangkan aroma daun ketumbardlm nasi..

    Ayam Masak Merah BerempahResipi : Kak Nor Secubit GaramSumber : MaDiHaA

    Bahan2 ekor ayam ~ dipotong dandibersihkan sudu kecil serbuk kunyit sudu kecil garam

    Bahan Penumis:1 btg kayu manis5 kuntum cengkih3 bj buah pelaga

    1 kuntum bunga lawang

    Bahan Dikisar Halus:1 labu bawang besar3 ulas bawang putih

    1 in halia1 btg serai

    3 sudu besar cili mesin ~ kurangkanjika tak suka pedas sudu kecil serbuk lada hitam1 sudu besar serbuk ketumbar

    1 sudu kecil jintan manis1 sudu kecil jintan putih2 sudu besar sos tiram1 sudu besar kicapair asam jawasedikit airgaram dan gulaminyak

    Bahan2 Sampingan:2 bj cili hijau ~ dipotong 22 bj cili merah ~ dipotong 21 bj tomato ~ dipotong 61 labu bawang besar ~ dipotong 6

    Cara Menyediakan1. Gaul ayam dgn serbuk kunyit dangaram, goreng hingga masak tp jgn

    terlalu garing. Angkat dan toskan.2. Tinggalkan sedikit minyak dlm kualidan tumiskan bahan penumis hingga

    wangi dan masukkan bahan cili mesin.Tumis hingga cili mesin menjadi garingdan masukkan bahan2 yg diblend.Goreng lg hingga kering sedikit dan

    masukkan sedikit air, masak hinggapecah minyak.3. Masukkan serbuk lada hitam,serbuk ketumbar, serbuk jintan manisdan serbuk jintan putih (yg dah digaul

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    17/115

    dgn sedikit air panas hingga menjadipaste), sos tiram & kicap.

    4. Masak hingga wangi dan garingbaru lah dimasukkan garam dan gulasecukup rasa.

    5. Masukkan 1/2 cawan air danmasukkan gula dan air asam jawa.Biarkan mendidih dan sedikit pekat.6. Masukkan ayam dan bahan2sampingan (cili hijau, cili merah, tomato

    dan bawang besar). Masak lahhingga kuah hampir pekat, angkat danhidangkan.

    Pot Chicken RiceResepi : Try MasakSumber : Mama Hawa

    Bahan2

    200 gm beras250 ml Air (atau secukupnya utk

    masak nasi putih biasa)200 gm Isi Ayam - dipotong kasar

    4 biji Cendawan Kering - direbus &dihiris nipis1 tangkai Daun Bawang - dicincangkasar1/2 biji Cili Merah - dihiris nipis(MaDiHaA buang bijinya & potong kiubkecil)10 hirisan Halia2 ulang Bawang Putih - dicincang2 sudu besar Gula2 sudu besar Sos Tiram1 sudu besar Kicap Pekat1 sudu besar Kicap Cair

    1 sudu besar Minyak Bijan1 sudu besar Jus Halia (halia diparutambil jus)1 sudu besar Serbuk Lada HitamGaram secukup rasa

    Cara memasak

    1) Perap isi ayam bersama lada hitam,

    garam, kicap pekat, kicap cair, sostiram, minyak bijan, jus halia dan gula.Ketepikan.2. Masak nasi bersama air secukupnya.(MaDiHaA guna rice cooker)3. Tumis bawang putih dan haliahingga wangi. Masukkan hirisan cili,cendawan dan ayam. Kacau sebatihingga ayam empuk. (MaDiHaA tambahsikit air supaya tumisan tak cepatkering & ayam betul2 masak)

    4. Apabila nasi masak, masukkan ayamyang dimasak diatasnya. Tutup periuknasi semula & biarkan hingga aromaayam sebati bersama nasi dan

    kuahnya kering.5. Taburkan daun bawang sebelumdihidang.(MaDiHaA hidang bersama cili nasiayam, timun serta sup sawi sebagai

    tambahan)

    BUBUR LAMBUK TRENGGANUby MaDiHaA

    Bahan22 pot beras (pot rice cooker)2 ~ 3 ketul keledek ~ potong kecil1 s/b lada hitam2 cm. halia7 ulas bawang merah /1 labu bawangbesar1 ikat pucuk paku midin

    5 pokok kangkong1 cekak sayur bayam2 tangkai dan kadok ~ hiris2 kasar

    4 tangkai daun kesom ~ hiris halus24 tangkai daun kemangi ~ hiris halus21 helai daun kunyit ~ buang tulang

    tengah & hiris halus22 batang serai ~ diketuk1 cawan udang basah saiz kecil (Bolehganti dgn sotong/isi ayam ~ kalau

    takde pun takpe.. MaDiHaA tak letaksebab kat rumah ada yang alergik)2 ekor ikan kembung ~ bakar/rebus

    tanpa garam& asam dan ambil isi lalu

    ditumbukair secukupnya untuk mengembangkanberas1 cawan santan pekatgaram secukupnya1 sudu besar kerisik yg telah ditumbukhalus (optional.. kalau letak lg sedap)2 sudu besar budu (optional.. kalauletak lg sedap )

    Cara2 Memasak1. Beras dicuci bersih & direbus hingga

    kembang & menjadi bubur. Pastikan

    sekali sekala anda kacau bubur yangdimasak supaya tidak berkerak.Semua sayuran dipotong, basuh dan

    toskan.2. Tumbuk lada hitam hingga lumat,setelah itu masukkan bawang merah,halia dan tumbuklah lagi sehinggalumat. Atau jika nak mudah.. bolehdikisar bawang & halia tadi.3. Masukkan serai, keledek danbahan-bahan yang telah ditumbuk tadibersama ikan yg dihancurkan ke dalambubur nasi tadi.

    4. Masukkan kerisik,

    udang/sotong/ayam, santan & garam..kacau sehingga rata. Pastikan airmencukupi agar bubur tak pekatsangat. Jika terlalu pekat.. tambahlagi air.5. Bila sudah hampir untuk diangkat/keledek sudah hampir empuk,masukkan sayur-sayuran & sedikitbudu sambil dikacau hingga cukuprata dan sayur layu.6. Angkat dan hidangkan.

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    18/115

    Ayam Madu Lada HitamSumber : Dayang Jack

    bahan-bahan :* 1 ekor ayam (dipotong empat)* 1 sudu makan lada hitam atausecukupnya (ditumbuk)* 1 inci halia (dikisar)* 3 ulas bawang putih (dikisar)* madu secukupnya* 2 sudu besar sos cili* 1 sudu makan sos plum (boleh jugaguna sos tomato)* 1-2 sudu besar kicap pekat* garam secukup rasa

    Cara-cara :Rebuskan ayam bersama garam dan airsecukupnya hingga 1/2 masak.Kemudian toskan. Air rebusan jangandibuang (boleh buat sup dan masaknasi). Gaulkan ayam dengan semuabahan di atas dan perapkan selama 30minit. Kemudian digoreng hingga masak.Boleh juga dipanggang mengikutcitarasa. (MaDiHaA panggang je dalamoven).

    Nota MaDiHaA: Bahan2 lebihan perapanayam jangan dibuang... simpan untukdibuat kicap nasi ayam nanti.

    Nasi AyamSumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

    4 pot beras6 ~ 7 pot air rebusan ayam(bergantung jenis beras) ~ gunakanpot yang sama utk sukatan beraspewarna kuningdaun pandangaram & ajibwg putih*bwg merah* Bahan2 bertanda * dikisarhalus

    halia*plantacengkihbunga pelekat/lawangkayu manis

    Cara1. Basuh beras dan tos sebentar. Jerangdalam rice cooker bersama air rebusanayam, garam, aji, daun pandan &sedikit pewarna kuning.2. Panaskan sikit planta dalam kuali

    dan tumis rempah tumis & bahan2 blendtadi. Bila garing masukkan ke dalamberas yg telah dijerang tadi. Kacaurata & tutup periuk rice cooker dan

    tunggu sehingga nasi masak.

    SupAir rebusan ayam secukupnya1 sudu besar serbuk rempah sup(MaDiHa guna Adabi) ~ bancuh sikitdengan airBawang putih ~ketuk

    Halia ~ diketuk

    bunga pelekat/lawangcengkihkulit kayu manisgaram & ajidaun sup & daun bawang utk hiasan

    CaraAir rebusan ayam tadi dicampurkandengan serbuk rempah sup & didihkan.Dalam kuali tumis bawang putih ketuk,halia & rempah2 tumis kemudian tuangdlm kuah sup. Tambah garam & aji.

    Sambal cili5 biji cili merah*10 biji cili api*

    2 biji tomato*2 ulas bawang putih*

    2 cm halia*air secukupnya*1 senduk sos cili2 sudu besar cuka makan2 sudu besar gulaGaram & aji secukup rasa

    CaraKisar semua bahan2 bertanda* diataskemudian dimasak bersama dengansemua bahan2 yang lain sehinggapekat & sesedap rasa.

    Sambal kicapGuna air perapan ayam yang ditapis,kicap manis & kicap cair. Tapiskan airperapan ayam tadi dan campurkandengan kicap manis serta kicap cair.Masak sebentar hingga mendidih.

    Sayuran yg digunakanTimunSalad

    Tomato

    Nasi Goreng Cina & Set Ala2 Nandos(ayam panggang peri-peri rosmary &cheesy wedges)

    Bahan2nya:3 cawan nasi

    isi ayam, udang, sotong ( ikut sukanak letak banyak mana.. MaDiHaAletak isi ayam jer dlm 1/2 cwn )

    Telur 2 biji1 sb sos tiram1 sb kicap cairLada putih ikut pedas (kmal letak dlm1sk je MaDiHaA pun sama )3 ulas bwg Putih ~ cincangminyak (utk tumis)

    1/2 cwn mixed vege

    Caranya:Panas minyak..tumis bwgputih..masukkan isi ayam, udang,

    sotong--masa ni api kena besar, masakcepat2 mcm kat kedai duk masak

    tu...gaul sebati..pecahkan telur dandigaul lagi..slow sikit api masukkannasi yg telah dileraikan terlebihdahulu...masukkan sos tiram, kicapcair, lada putih dan garam secukuprasa..last sekali masukkan sayur..siap.(MaDiHaA masukkan sayur dulusebelum nasi)

    Tip dari kak amal - nak lagi cepatmasak dan jimat masa, masa leraikannasi yg baru masak tu...gaulkan siap2dgn garam dan lada putih..nanti

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    19/115

    campak je nasi tu...siap.. (MertuaMaDiHaA pun selalu buat macam ni &sekarang jadi ikutan MaDiHaA pula

    Siaplah sudah hidangan kami malamtu.. set gabungan ala2 Nandos & KFC..mana nak carikk kan?? Kat dapurMaDiHaA aje yang ado.. Hehehe...

    Ayam Peri Peri Ala Nandos

    BAHAN NYA1 ekor ayam di bersihkan di potong 46 biji cili padi (ikut kepedasan masing2nak tambah atau kurang)1 biji cili capsicum1 biji lemon di perah ambil nya2 sudu besar paprika powder2 sudu kecil garam1 sudu besar serbuk oregano kaknoorguna oregano fresh di cincang1/2 sudu kecil serbuk cili merah1/2 cawan minyak sayur5 ulas bawang putih

    4 sudu besar cuka1 sudu besar lada hitam tumbuk1/4 sudu kecil pewarna merah atau oren

    CARA NYA1. Kisar cilipadi, capsicum, bawangputih, masukkan air lemon, paprika,

    garam,serbuk cili merah, cuka, ladahitam dan pewarna dalam bekas besar.2. Kacau sebati tambahkan denganpotongan daun oregano fresh dan ayam,gaul rata dan peraplah selama 1 ke 2

    jam.3. Panaskan kuali tak melekatpanggang lah ayam tadi sehinggakekuningan sebelah luar nya, lepas tubaru lah dimasukkan dalam oven untukmasak sepenuhnya selama 30-40 minitdengan api 170'C.

    4. Lebihan marinade tadi ditambahdengan sedikit air dan masak lahsehingga pekat.5. Boleh lah dihidangkan bersamaayam peri-peri ni.

    Ayam Penyet, Tempe & Tauhu GorengCopy from Kak Rus via Kak Amal via Ijan(TQ semua!)

    Untuk Ayam Goreng Penyet1 ekor ayam potong 8 bahagian(MaDiHaA potong 4 je), rebus selama 10~ 15 minit dan toskan(simpan air rebusan ayam untuk buatsup & nasi)

    * sudu besar Jintan Manis gorengtanpa minyak hingga naik bau* sudu besar Jintan Putih goreng

    tanpa minyak hingga naik bau

    * 3 sudu besar Biji Ketumbar gorengtanpa minyak hingga naik bau* 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam* 1 sudu besar Serbuk Kunyit* sudu besar Serbuk Lada Putih* 3 ulas Bawang putih* 1cm Halia* Sedikit Air* 1 sudu kecil Garam2 keping tauhu1 keping tempe (yg dlm plastik. kalau ygdlm daun.. guna 2 ~ 3 keping)

    Minyak masak untuk menggoreng.Tepung beras (MaDiHaA guna tepongjagung)

    1. Masukkan kesemua bahan bertanda* dalam pengisar, kisar hingga halus.

    (MaDiHaA kisar kering rempah2 bijimanakala bawang putih & haliaditumbuk guna lesung batu je Masanak perap.. campurkan dengan sikit air& barulah perapkan ayam, tempe &

    tauhu)2. Lumur bahan yang telah dikisarpada ayam dan perap semalaman.(MaDiHaA perap kejap jer.. kena perapayam dulu pastu baru prepare bahan2lain.. last sekali barulah ayam perapanni digoreng)

    3. Simpan bahan kisar yang berlebihanuntuk goreng tempe dan tahu.(MaDiHaA perap jer sekali ayam, tauhu& tempe ~ lebihannya perapanMaDiHaA simpan untuk dibuat kremes)

    4. Setelah perap semalaman,golek-golekkann pada tepung beras (Kuganti dengan tepong jagung).5. Panaskan minyak dan goreng hinggagaring. (Jangan goreng terlalu lama cozayam dah pun masak) Angkat & tos.Goreng pula tempe & tauhu ikut step

    yg sama spt goreng ayam tadi.6. Semasa menghidang.. ayamhendaklah diPENYET (diketuk) terlebihdulu sebelum dipotong ke bahagiankecil. MaDiHaA ketuk/hempap gunapisau daging/pisau yg lebar tu jer..masa nak potong pun guna pisau tu..senang

    Lepas siap perap ayam, tempe &tauhu.. masak pula nasinya...Sukatan resepi nasi ni kalau rasa tak

    cukup untuk seekor ayam.. silalahtambah sendiri yer

    Nasi AyamSumber : Ma Tersayang

    Bahan2 Nasi Ayam4 pot beras7 pot air rebusan ayam (bergantung

    jenis beras.. kalau beras jenis keras..tambah lagi 1 pot)daun pandangaram & ajibwg putih*bwg merah*halia*2 ~ 3 sudu besar planta

    cengkihbunga lawangkayu manis

    Cara1. Bahan2 bertanda * dikisar halus.Guna anggaran 3 sudu besar sahaja.2. Basuh beras dan tos sebentar.

    Jerang dalam rice cooker bersama airrebusan ayam, garam, aji & daunpandan.3. Panaskan sikit planta dalam kuali

    dan tumis rempah tumis 3 sekawan &bahan2 blend tadi. Bila harum baunyaambil sedikit air dalam periuk nasi tadi& kacau2 biar sebati. Masukkanbahan2 tumisan tadi ke dalam ricecooker yg telah dijerang tadi. Kacaurata & tutup penutup periuk ricecooker dan tunggu sehingga nasimasak.

    Siap jerang nasi sementara tunggunasi masak.. masak sup kosong pulak..

    Sup KosongSumber : Ma Tersayang

    Guna air rebusan tadi (sukahati nak

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    20/115

    buat byk mana.. agak2 jelah)Sedikit serbuk rempah sup anggaran sudu besar (MaDiHa guna Adabi)Bawang putih ~ketuk

    Halia ~ diketukbunga lawangcengkihkulit kayu manisgaram & ajidaun sup & daun bawang utk hiasan

    Cara1. Air rebusan ayam tadi dicampurkandengan serbuk rempah sup. & Masakhingga mendidih.2. Dalam kuali panaskan sikit minyak &

    tumis bawang putih ketuk, halia &rempah2 tumis kemudian tuang dlmkuah sup. Tambah garam & aji.3. Masa menghidang.. hias denganhirisan daun bawang & daun sup.

    Sediakan pula sambalnyer...

    SambalCopy from Kak Rus via Kak Amal via Ijan(TQ semua!)

    * Sedikit minyak masak* 20 batang Cili merah (lebihkan jikamahu lebih pedas) ~ Cuci bersih &patah2kan* 10 biji Cili padi (MaDiHaA tambah lagi

    10 biji)* 10 biji Bawang kecil/merah, hiris* 3 biji Bawang putih, hiris* 5 biji Tomato, potong 4

    * 5 cm Belacan* 2 sudu Ikan Bilis ~MaDiHaA lebihkansikit* 3 sudu gula merah/secukup rasa

    1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilishingga garing/rangup. Angkat danketepikan.2. Goreng belacan seketika Angkat danketepikan.3. Masukkan bawang merah, bawangputih dan cili. Setelah layu, masukkan

    tomato. Gaul rata dan tutup api.Angkat dan ketepikan.

    4. Sejukkan semua bahan yang telahdigoreng pada suhu bilik.5. Masukkan kesemuanya ke dalampengisar atau lesung batu. Kisar atau

    tumbuk sehingga separa halus.6. Masukkan semua bahan tumbuk kedalam periuk dan panaskan.

    7. Masukkan gula merah dan gaulrata.8. Rasa sambal yang terhasil, tambahgaram atau gula merah jika perlumengikut citarasa.* Sambal bolehdisediakan sehari sebelum hidangansajian. Simpan sambal dalam peti sejuk.

    Panaskan sambal sebelum disajikan.

    Lepas siap buat sambal.. bolehlahmenggoreng ayam, tauhu & tempe yangdiperap tadi. (MaDiHaA simpan lebihan

    rempah perapan ayam untuk buatkremes). Dah siap semua.. bolehlahbancuhkan bahan2 untuk buat kremesseperti dibawah.. Tapi MaDiHaA buat

    lain sikit..

    Kremes / Serdak / RenyahSumber : Mama Atiq (TQ!)

    1 1/4 cwn air stok ayam1/2 cwn air1 biji telur dipukul60 gm tepung berasgaram secukupnyaGaul semua bahan....ambil sesudu,

    tuang ke dalam minyak panas dangoreng garing. Ulangi sehinggahabis......serdak ini juga menjadi

    tambahan semasa menghidang NasiAyam Penyet

    CARA MaDiHaA : Rempah lebihan perapayam tadi dicampurkan dengan sedikit

    tepong beras & tepong jagung. (maafsebab tak sukat) campurkan garam

    sikit, 1 biji telur & bancuh dengan airmenjadi bancuhan yg agak cair gitu.Sendukkan bancuhan dlm setengahsenduk dan tuangkan / goreng dlamminyak yang betul2 panas sambilsentiasa dikacau2 hingga kekuningan.Angkat & tos. Ulangi sampai habis.

    Ok.. siap sudah hidangan kita..bolehlah menghidang bersama2 denganulam-ulaman yang anda suka.. selain

    timun, salad & tomato.. boleh juga

    gunakan kacang botor, kacangpanjang, kobis atau apa2 ulamkegemaran

    NASI DAGANG TRENGGANU

    Bahan21.2 kg beras siam

    400 gm beras pulut(nisbah utk beras = 1 bahagian beraspulut : 3 bahagian beras biasa)1 biji kelapa (ambil santan anggaran600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (nianggaran saja yer.. kalau tak cukup

    boleh tambah lagi.. sebab masa buattu MaDiHa tak ukur pun santannya)garam secukup rasa (Bancuh dalamsantan)700 ~ 800 ml air biasa utk arong nasi(boleh tambah jika masih tak

    mencukupi.. MaDiHa agak2 je ni)5 ulas bawang merah ~ hiris nipis1 inci halia ~ hiris nipis & halusmemanjang1 sudu kecil halba

    Cara Menyediakan

    1. Campurkan beras biasa dengan beraspulut dan cuci beras hingga bersih &

    jernih (mcm nak masak nasi tu).Rendamkan beras semalaman dalam airyg banyak.2. Keesokannya.. panaskan periukkukus & toskan beras dan kukusberas selama 30 ~ 40 minit. (gunaperiuk kukus berlubang kecil jika ada..

    jika tiada.. alaskan dasar periukkukus dengan kain putih bersih/ kainmaslin/ daun pisang agar beras tak

    jatuh melalui lubang kukusan).3. Angkat nasi kukus tadi danmasukkan nasi dlm besen besar.(Sementara itu.. tambahkan lagi airdalam periuk kukusan agar airnya tak

    kering utk mengukus kali kedua..teruskan memanaskan periuk kukusantadi.) Arong nasi dengan air biasasehingga rata dan tak berketul2.

    4. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~40 minit. (kali ni tak perlu alas dasarkukusan).

    5. Keluarkan nasi dan masukkan dlmbesen tadi dan arong sekali lagi dengansantan yg dicampurkan garam serta

    taburkan bahan2 hiris serta halba.Kacau rata dan bolehlah dihidangkan.

    Note: Santan tadi boleh jugadimasakkan sebentar diatas apisederhana sebelum diarong dengan nasi.Kaedah ini untuk membuatkan nasidagang lebih tahan lama.. tapi jika

    tidak masak pun.. memadai perahkan

    santan guna air masak.. insyaAllahnasi dagang boleh bertahan dari pagihingga ke malam.

    Lazimnya di pantai timur.. nasi dagang

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    21/115

    digandingkan dengan gulai ikan tongkol.Elok pilih ikan tongkol hitam (ygsiripnya lebih panjang berbanding

    tongkol putih) kerana isinya lebihlembut & sedap. Ikan tongkol putih takberapa sedap sebab isinya keras. Jika

    tak suka ikan tongkol boleh jugadigantikan dengan ayam. Tapi macam

    tak berapa sesuai ler gitu.. Gulai nasidagang adalah berlainan dengan gulaikari. Rasanya sangat unik. Makandengan nasi putih pun sedap. Ini resepidari bonda ku tersayang ku abadikandi sini.

    GULAI NASI DAGANG (kuantitinyadianggarkan cukup utk nasi dagangdiatas )Bahan22 atau 3 ekor ikan tongkol hitam(anggaran 2 kg) (dipotong, dibersihkan

    & direbus bersama sedikit air, 2 sudukecil garam dan 5 keping asamgelugur)2 biji kelapa (ambil santan sederhanapekat @ cair sedikit pun tak mengapa)1 sudu besar rempah kari ikan (campursikit air jadikan pes)1 sudu besar rempah masak cap bungarose (jadikan pes dengan rempah ikan

    tadi)2 sudu besar rempah gulai cap bungarose (jadikan pes dengan rempah ikan

    tadi)(jika tiada rempah masak & rempahgulai cap bunga rose.. tambahkan lagi1 sudu besar rempah kari ikan)2 sudu besar kerisik yg ditumbukhalus2 inci kulit kayu manis

    2 keping asam keping5 biji cili hijau10 biji cili api5 biji belimbing buluh (kalo ada.. takdepun takpe) ketul gula melaka (tambah lagi jikakurang ~ gulai nasi dagang memang

    terasa manis sedikit)garam secukup rasaserbuk perasa jika suka

    Bahan2 Dikisar Halus1 sudu besar ketumbar (ditumbukhalus kemudian dikisar)1/2 sudu besar jintan manis (ditumbukhalus kemudian dikisar)8 ulas bawang merah (dikisar)1 biji bwg besar (kalau kecik.. letak 2)(dikisar)3 ulas bawang putih (dikisar)1/2 inci kunyit hidup (dikisar

    3 hiris @ 2 cm halia (dikisar)1 1/2 inci lengkuas (dikisar)15 biji cili kering ~ dikerat2 & rebussebentar & buang biji (dikisar)

    Cara Menyediakan1. Gunakan periuk yg agak besarsedikit. Masak santan bersama (sedikitsaja) garam di atas api sederhanasehingga pecah minyak. Kacau sekalisekali sahaja. (tak usah bimbangsantan membuak atau berketul2

    biarkan saja)2. Masukkan ramuan yang dikisar danpes rempah tadi ke dalam santan. Jikasuka.. bahan2 ini boleh jugaditumiskan dulu dengan sikit minyakhingga wangi sebelum dimasukkan dlmsantan. (terpulang anda.. tp jika

    tumis.. kuah akan jadi lebihberminyak!)3. Masukkan gula melaka, kerisik(bancuh sedikit dgn kuah santan agar

    tak berketul2), kulit kayu manis danasam keping. Biar mendidih sebentar.

    4. Masukkan ikan rebus beserta airrebusannya & asam keping semasamerebus tadi. Tambahkan serbukperasa.5. Biarkan kuah pekat sedikit. Hati2semasa mengacau agar ikan tidakpecah. Masukkan belimbing buluh, cilihijau dan cili api. Biar merenih sebentardan bolehlah di angkat.

    Ini acar timun sebagai pelengkap...kalau takde acar timun ni.. taklengkaplah set nasi dagang..

    Acar Timun

    Bahan2 agak2 lah sendiri yer..TimunLobak merahbawang besarcili merahcukagula & garam

    Cara2Hiris memanjang timun (buangkanempulurnya) dan lobak merah. Cucibersih.

    Mayang bawang besar & hiris cilimerah. Gaulkan timun, lobak merah,bawang besar, cili dengan semuabahan2 lain. Adjust sendiri rasa acarikut selera masing2.

    Nasi Goreng Kambing 3 Bunga, Kantan,Telang & Lengkuas

    Bahan nya1 mangkok nasi sejuk * untuk 2 orang

    ok,kalau untuk ramai kena tambah lahya

    Secukupnya isi kambing yang telah dibakar dan di hiris1 kuntum bunga kantan dihiris

    4 biji cili padi tumbuk2 ulas bawang putih tumbuk1/2 biji bawang besar hiris1 biji telur1 biji cili besar merah hiris1 biji cili hijau hiris1 sudu sos tiramgaram secukupnyaKebetulan ada bunga lengkuas jadi

    kaknoor terus masukkan saja, bungalengkuas, bunga telang dan bungakantan, jadi nya dah 3 bungasss katatas nasi goreng tu kan..

    Cara nyaPanaskan sedikit minyak dalam kualidan tumis lah bahan tumbuk danbawang besar sehingga wangi,

    masukan kambing dan jugak sostiram, kacau rata, kemudian masukantelur, biarkan sebentar, jangan terusdikacau nanti telur terlalu hancuss taksedap nasi goreng tu, kemudianmasukan nasi dan bunga kantan danbunga lengkuas gaul rata, rasa garamnya kalau kurang boleh lah ditambahNasi goreng bunga kantan dah readyuntuk dihidangkan baru diletakkandengan bunga telang, sebab kalau dimasukan awal nanti nasi jadi biru, dah

    jadi nasi kerabu lah pulak kan,taburkan sedikit daun bawang katatas untuk kelihatan lebih menawandan sedap dimakan tapi kalau tkde punok nasi goreng tu boleh makan

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    22/115

    jugakdan pastinya sedap.

    Nasi Tumis Kuning Ala Kedah & SambalBilis, Ayam Panggang, Telur Gulung

    Sepatutnya kalau nasi kuning ni adaacar timun baru best, tapi timunboliawwww maaa, apa yang ada lahkacang botor pun ok jugak tambahayam panggang dan telor gulung. Inipun dah nikmat makan rasa nya kan...

    Bahan Nasi Kuning3 cawan beras wangi2 1/2 cawan air2 helai daun pandan1 inci halia hiris kecil3 ulas bawang merah hiris2 ulas bawang putih hirissedikit garam dan serbuk kunyitsedikit minyak / minyak sapisedikit rempah, kayu manis, bungacengkih, bunga lawang dan buah

    pelaga secukupnya.

    Cara nya1. Panaskan minyak sapi, tumislahrempah nasi, bawang merah, putih danhalia sehingga kuning.2. Masukan daun pandan dan beras,kacau rata.3. Pindahkan ke dalam rice cooker

    tambahkan dengan air secukupnya,garam dan kunyit.

    4. Masak lah seperti biasa, bila dah

    tanak kacau supaya rata kuning nasitumis ni.5. Sedia untuk dihidangkan bersamalauk kegemaran, sambal tumis ke,rendang ke or kari.6. Menu paling cepat sambal tumis jelah kan.

    Bahan Sambal Bilis1 cawan ikan bilis goreng3 sudu besar cili kering kisar1 batang serai di ketuk1 labu biji bawang besar hiris5 ulas bawang merah2 ulas bawang putihSedikit asam jawa

    Garam dan sedikit gula merahMinyak masak untuk menumis.

    Caranya1. Panaskan minyak dan tumiskanbawang besar sehingga beraroma.2. Masukan bawang merah dan putihyang telah ditumbuk bersama seraiyang diketuk, kacau sehingga wangi.3. Masukkan cili kisar dan goreng lagisehingga pecah minyak.

    4. Untuk mendapatkan cili yang pecahminyak kita mesti biarkan api daporkecil.5. Masukkan gula merah dan air asam

    jawa dan kacau sebati.6. Akhir sekali masukkan garam dan

    masaklah sehingga sambal agakkering.7. Tutup api dan gaul lah ikan bilisgoreng bersama dengan sambal.

    AYAM PANGGANG ROSEMARY & LEMONSumber; Blog SriRasa BiDara @Khairiah khaizuOleh; DapurmamasyaDicuba lagi : Bicara Kak Noor

    Bahan2 :

    1 ekor ayam - dibelah 45 ulas bawang putih - direbus1 inci halia - disagat1 1/2 sudu besar rosemary kering2 sudu besar lada hitam - tumbukhalus2 sudu besar madu3 sudu besar gula perangGaram2 kiub ayam - mama letak 1 sj2 biji lemon - hiris

    4 sudu besar olive oil

    4 biji kentang - potong 4 dan rebushingga hampir masak *kak noor takguna kentang, karot dan tomato3 biji karot - potong kecil2 memanjang

    just ayam je..2 biji tomato - potong 4

    Cara2 :1. Bersihkan ayam dan ketepikan.2. Campurkan semua bahan kecualisayur2an dengan olive oil. Kemudian

    lumurkan pada ayam. Susun ayam kedalam dulang.3. Lebihan bahan lumur tadi, lumurkan

    pula pada tomato, kentang dan karotdan kemudian susun bersama2 ayam.

    4. Bakar pada suhu 200C selama 1 jam@ hingga masak. Kak noor gunapemanggang ajaib tu tak masuk ovenpun5. Hidang bersama salad dan sos ladahitam. Sos boleh buat guna air daripanggangan ayam, cuma tambahsedikit susu, serbuk lada hitam dansos lada hitam. Masak hingga kuahagak pekat.

    Tamagoyakiala mama aisyah

    Bahan

    3 butir telur ukuran besar2 daun bawang, iris tipis1/2 buah wortel, potong dadu supermini3 sdm susu cairgaram + merica secukupnya

    sedikit olive oil atau minyak gorenguntuk mengolesi penggorengan

    Cara membuatMasukkan semua bahan ke dalam

    mangkok, kocok rata. Tuang sepertigabagian ke wajan yang sudahdipanaskan. Jika bagian atas sudahmulai kering (masih agak basah sih

    tapi sudah ga mbleber lagi kalo wajandimiringkan), gulung denganmenggunakan sumpit atau spatula,kemudian geser ke pinggir wajan.

    Tuang lagi sepertiga bagian, masak,gulung lagi dimulai dari gulungan yangpertama tadi. Teruskan/ulangisampai habis.

    Angkat, biarkan agak dingin kemudianpotong-potong.

    Selamat mencoba :)

    Isian tamagoyaki bisa macem-macem,pake yang ada aja di rumah. Aselinyamah polosan, dan polosan ajasebenernya juga udah oke kok, tapikalo ditambahin sayur kaya gini jadimakin sip deh. Kali ini saya pake daunbawang dan wortel, tapi bisa ditambah

    atau diganti bayam dan/atau kaleya..ato daun singkong mungkin :D

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    23/115

    Nasi Kerabu Kelantan

    NasiMasak beras seperti biasa. Masukkanbunga telang dan kacau kacau bagirata warnanya, jika mahukan nasikerabu berwarna biru. Saya hanyamemasukkan pewarna biru dan daunlimau purut. Jika suka boleh jugamasukkan 1 batang serai ketuk.

    Kuah Tumis

    Santan7 ulas bawang merah1/2 labu bawang putih3 bawang besar15 cili kering1 cm halia1 serai - ketuk1 asam keping2 sb gulaSedikit gula melaka2 sb buduGaram (kena rasa masin dulu)

    Blend semua bahan di atas kecualiserai diketuk. Panaskan minyak dan

    tumis bahan tumbuk dan seraisehingga wangi. Masukkan sedikit airdan masak sehingga mendidih.Masukkan santan dan sentiasadikacau supaya santan tidak berketul.Masukkan asam keping, budu dangula. Jika menggunakan budu,dirasakan dulu sebelum dimasukkangaram. Masak sehingga pecah minyak.

    Nota: Kuah tumis biar ada rasa masinmasin sikit. Kuah tumis sedapdisediakan lebih awal dan mesti agakpekat. Kalau makan pagi, disediakandisebelah malamnya.

    Sambal Kelapa

    1 Ikan kembung - rebus & ambik isi1/2 biji kelapa parut - goreng

    4 bawang merah2 batang seraiGaram dan gula dan sedikit lada hitam

    Goreng kelapa dan semua bahandidalam kuali, sentiasa kacau supaya

    tidak hangit. Tumbuk bahan gorengtadi kalau perlu, kalau nak cepat taktumbuk pun ok jugak, campurkangaram dan gula dan lada hitam.

    Ulam ulamanKacang panjangKubis

    TimunDaun kesumBunga kantanBawang besarKacang botol

    TaugehHiris halus kesemua ulam ulaman.

    Sambal Cili

    Cili padiCuka

    GaramGulaSambal cili adalah wajib jika tak dibuatkuah tumis.

    Lauk paukTelur masinIkan rebus goreng celup tepungDaging bakarAyam goreng

    Keropok atau keropok lekorSolok lada

    Solok ladaBahan nyaBeberapa biji lada merah atau hijaudibuang biji

    1/2 cawan kelapa parut3 ekor ikan kembung ambik isi5 biji bawang merah1/2 inci halia5 biji cili padisedikit lada hitamgaram dan gula secukupnya

    Cara nyaTumbuk semua bahan - bahan kecualicili besar, rasa lah ikut kesesuaiankeluarga masing-masing, sumbatkan

    bahan tumbuk didalam lada besar tadidan kukus lah sehingga masak

    Cara MenghidangLetakkan nasi di dalam pinggan.Masukkan ulam ulaman, sambal kelapa,kuah tumis, budu dan sambal.Akhirsekali, letakkan keropok dan lauk paukseperti telur masin, daging bakar, ikancelup tepung, dan solok lada.Nasi kerabu Kelantan sedia untuk disantap.

    Nasi Ayam

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    24/115

    Bahan Ayam1 ekor ayam1 inci halia

    3 ulas bawang putih5 ulas bawang merah

    Bahan Perap1 sudu besar sos tiram1 sudu besar kicap cair1 sudu besar kicap manis2 sudu besar madu1 sudu besar minyak bijan

    Cara memasak ayam1. kisar bawang merah, bawang putih

    dan halia.2.Perap ayam dengan bahan kisarselama 30 minit.3.Masak air sehingga mendidih danmasukan ayam perlahankan api

    sehingga ayam setengah masak.4.Angkat ayam dan tos kan, kemudianperap lagi dengan bahan peraplebihkurang 30 minit.5.Gorenglah ayam dengan minyak yangbanyak sehingga kekuningan.6.Angkat dan baru lah dipotong kecil

    Bahan Nasi Ayam5 cawan beras wangi2 sudu mentega5 ulas bawang merah kisar2 ulas bawang putih kisar1 inci halia kisar3 helai daun pandan1 cawan susu segar1 kiub ayamSedikit garamSedikit kulit kayu manis, bungalawang dan buah pelaga

    Cara memasaknya1.Panaskan mentega dan tumis lahbahan kisar dan bahan rempahsehingga wangi.2.Masukan separuh daripada airrebusan ayam tadi.3.Tambahkan susu segar, garam, daunpandan, kiub ayam

    4.Masukan beras yang telah di cucijugak separuh lagi air rebusan ayam.5.Lebihkan sukatan air 1 cawan darisukatan beras.

    6.Masukan beras didalam rice cookerdan masaklah seperti biasa7.Sudah nasi tanak taburkan sedikitsafron di atas nasi biarkan 10 minit,baru di kacau.

    Bahan Sambal Nasi Ayam

    10 biji Thailand5 biji cili besar

    4 ulas bawang putih inci halia1 sudu besar cuka1 sudu besar gula1 sudu kecil garam1 sudu besar kicap manis1 sudu kecil minyak bijanSedikit air rebusan ayam

    Cara memasaknya

    1.Kisar cili Thailand, cili besar, bawangputih dan halia.2.Jangan terlalu halus biar sedikitkasar.3.Masak di atas api yang sederhana

    tambah kicap manis, garam, gula,cuka, minyak bijan dan sedikit airrebusan ayam.

    4. Masak sehingga pekat dan berkilatangkat.

    Bahan Sambal Kicap

    Tumiskan sedikit bawang merah danbawang putih yang telah ditumbukdengan sedikit minyak bijan,

    tambahkan kicap manis dan masin dan

    air rebusan ayam, masak sehinggamendidih dan angkat.

    Sambal Bilis

    1 cawan ikan bilis yang sudah digoreng3 sudu cili kering kisar5 ulas bawang merah tumbuk

    2 ulas bawang putih tumbuksedikit belacan1 sudu air asam jawagaram dan gula secukup rasaminyak untuk menumis

    CaranyaPanaskan sedikit minyak dan tumis lahbahan tumbuk sehingga wangimasukan cili kisarKacau sehingga cili pecah minyakmasukan air asam jawa, belacan,garam dan gula.Dah secukup rasa masukan ikan bilisgoreng tadiSedia untuk dihidangkan dengan nasilemak tadi

    Nasi lemak pandan6 ke 7 helai daun pandan di kisarbersama air utk di campur dengansantan.Kak Noor kisar bawang besar 1 biji,

    halia 1/2 inci, dan 1/2 inci lengkuas,campur semua bersama santan dan airdaun pandan, sukat lah beras, kakNoor guna 2 cawan beras wangi, jadisantan nya antara 2 1/2 ke 3 cawanlah, dan masak lah macam biasa

    masukan dalam rice cooker dan janganlupa garam tau!!

    Ayam goreng rempah1/2 ekor ayam di potong besar dibersihkan3 batang serai *1 inci lengkuas *1 inci halia *1/2 inci kunyit hidup *1 biji bawang besar *

    CaraKisar bahan yang bertanda * danlumurkan pada ayam bersama dengangaram dan sedikit gula merah, peraplahdalam dua tiga jam kemudian gorenglah

  • 7/24/2019 Koleksi Masakan Nasi 2 Blog Masakan

    25/115

    sehingga garing dan masak dan sedia dihidangkan bersama dengan nasi.

    egg roll Jepun..1 keping roll cuma

    3 biji telurbawang besar dipotong dadu,daun bawang dihiriskarot di potong dadu yang halus,secubit garamsecubit lada putih1/2 sudu kecil tepung jagung.

    Pukul rata telur dengan bahan-bahanini. Mamak Haji cuma guna kuali tosei

    je..kalau ada non-stickable pan lagiterbaik. Tuang bulat capuran telurtetapi jangan habiskan... simpan 1/4bahagian lagi...bila masak... gulung3/4 bahagian..tuangkan 1/4 bahagianpada sambungan pada telur yang telahgulung, bila separuh masak, telur 1/4bahagian itu gulung penuh.Lepassejuk potong 4 bahagian..peh untungini. Suri rumah esok pagi cuba buatrespi telur gulung jepun ini..depanamakan, "Tamogoyaki" maknanya grill

    egg. Mamak ahji bagivideo..sekalitengok je anda dah tahu buatnya.Jangan ikut apa benda amoi Jepun inibebel..DASHI lah gula lah..tapi cuma

    tengok bagaimana dia gulung supayatelur tak tertanggal kalau di potong.Atas telur ini buat dressing mayonisatau cili sos. Makan dengan nasi lemakbungkus. jimat musim hujan ini.Selamat Mencuba.

    Set Nasi Lemak Kuning Kedah

    Sambal Bilis1 cawan ikan bilis yang sudah digorengdan ditumbuk halus3 sudu cili kering kisar

    5 ulas bawang merah tumbuk2 ulas bawang putih tumbuksedikit belacan1 sudu air asam jawagaram dan gula secukup rasaminyak untuk menumis

    CaranyaPanaskan sedikit minyak dan tumis lahbahan tumbuk sehingga wangimasukan cili kisarKacau sehingga cili pecah minyak

    masukan air asam jawa, belacan,garam dan gula.

    Dah secukup rasa masukan ikan bilisgoreng tadiSedia untuk dihidangkan dengan nasilemak tadi

    Nasi lemak kuning3 cawan beras wangi di cuci bersih,masukkan dalam periuk bersamadengan 2 helai daun pandan, sedikithalia dan bawang merah yang dihiris,sedikit garam dan 3 1/2 cawan santan,masaklah macam biasa dalam rice

    cooker. Bila nasi sudah keringmasukkan serbuk safron tutup semulaperiuk dan biarkan selama 10-15 minit.Kemudian baru lah di kacau nasi tadibiarlah warna kuningnya sekata.

    Pada yang tidak ada safron bolehgunakan kunyit serbuk untukkuningkan nasi lemak ni tapi mestimasukkan serbuk kunyitbersama-sama dengan santan ya,kalau lambat letak nasi lemak kita

    akan berbau kunyit yang agak kuat.

    Ikan goreng3 potong besar di bersihkansedikit serbuk jintan manissedikit serbuk jintan putihsedikit serbuk lada hitamsedikit serbuk kunyitgaram secukup rasa.

    CaraCampurlah semua bahan-bahan ikan,perap lah agak-agak 1/2 jam,gorenglah sehingga garing dan masak

    dan sedia dihidangkan bersama dengannasi.

    Disini kaknoor tambah goreng ikantahai bersama dengan sedikit bawangdan cili besar dan ulaman yang masihbersisa dalam petiais ditambah dengan

    telur mata. Memang lazat sekali, maubertambah berkali-kali...

    NASI MINYAK GULAI DAGING REMPAHCAP ROS

    Bahan-bahan untuk Gulai Daging ( Ikilo daging )Daging 1 kilo ( saya guna dagingbatang pinang cepat lembut )10 ulas bawang merah ( nak tambahpun boleh tgk pada keadaan bawang

    tu le) *3 ulas bawang putih *1 inci halia *1/2 inci lengkuas*sedikit kunyit hidup ( saya guna 1/2inci )*( Kesemua bahan yang bertanda *hendakkan dikisar hingga lumat )Cili Boh/Cili Kering blender secukupnya(saya guna 1 senduk cili boh)Sedikit asam jawa (perah untuk air

    asam jawa)Santan pekat 400ml